|
Post by terraknife on May 9, 2015 11:01:23 GMT 1
Efter att ha varit sugen ett längre tag, och terroriserat det här forumet några gånger, så har jag äntligen fått hem våtstenar (1000 / 6000) samt en ordentlig kolstålskniv (Tanaka Aogami). Den är relativt vass som ny och jag tänkte därför börja med att försöka slipa till några gamla och slitna Globalknivar. Jag har tittat på en hel del videos men det är fortfarande många frågatecken och jag kommer nog mest känna mig förvirrad när jag plockar fram stenen. Till skillnad från de flesta andra på forumet så har jag ingen aning om vad jag sysslar med 1. Jag tänkte börja med den japanska tekniken där man håller eggen framåt och har bladet "rakt" mot stenen, dvs man slipar inte hela eggen med ett drag. Men är det i framåtrörelsen eller bakåtrörelsen jag bör lägga tryck? En del verkar lägga tryck på kniven när de drar kniven mot sig (om eggen pekar framåt), medan en del verkar trycka kniven framåt (som att de skär in i stenen). Rent spontant så känns det lite mildare att trycka till när man drar kniven mot sig istället för från sig. 2. Hur länge bör jag slipa? Globalknivarna har inte blivit ivägskickade på slipning på ett tag och är relativt slöa. Finns det något riktmärke om hur många drag jag bör göra, eller ska jag helt enkelt köra på tills jag känner ett "burr", och sedan byta position / sida på kniven?
|
|
|
Post by limpet on May 9, 2015 13:08:05 GMT 1
Mitt tips är att använda den teknik som Jon Broida använder. Jag gör så själv. Då vinklar man kniven så att bladet ligger i ca 45 graders vinkel över stenen. Kniven ligger alltså diagonalt över stenen kan man säga. Ju mer blad som ligger mot stenen, desto lättare är det att hålla en stadig rörelse så att du håller samma slipvinkel hela tiden, dvs hur mycket du lyfter upp ryggen på kniven upp från stenen. Jag byter inte hand när andra sidan av bladet ska slipas, då jag är högerhänt och vill hålla knivens handtag med höger hand hela tiden. Istället vänder jag på kniven. Detta innebär att när jag slipar högersidan på bladet så får jag eggen mot mig och när jag slipar vänstersidan så får jag eggen från mig. Precis som Broida. Det kan upplevas som svårt att hålla vinkeln när man byter håll såhär men man vänjer sig. Många japanska kolstålisar jag har har dessutom en lätt asymmetrisk egg så jag måste hålla en lägre vinkel när jag slipar vänstersidan. Hur jag håller kniven beroende på vilken sida jag slipar sätter sig i muskelminnet efter ett tag. Så, har du inte kollat in Jon Broidas mycket pedagogiska spellista om knivslipning så tycker jag du bör göra det. Kolla igenom dom första klippen i alla fall då dom förklarar basics som t ex hur man håller kniven. Man ska inte trycka särskilt hårt alls när man slipar. Jag tror Broida har sagt att om man ska trycka lite hårdare så ska man göra det när man drar kniven bort från eggen. Har man eggen riktad framåt så ska man alltså vara väldigt lätt på handen när man drar kniven framåt, sedan applicera lite mer tryck när man drar bakåt. Sedan blir det tvärtom när man vänder bladet eftersom eggen då ligger riktad bakåt. När du nu övar med att slipa på dina Globalknivar så handlar mycket om att lära dig hålla en konsekvent slipvinkel. Ett gott tecken på detta är att du kan ta fram en råegg ("burr"). Mitt råd är att slipa på 1000-stenen och ta fram råegg på ena sidan, vända kniven och slipa ungefär lika länge på andra sidan så att råeggen flippar. Råeggen kommer flippa rätt snabbt när du byter sida första gången, men jag brukar tycka det är viktigt att slipa lite extra vid första flippen så att du inte bara flippar utan faktiskt tar bort lite metall också från andra sidan. Sedan fortsätter du att slipa på ena och andra sidan och flippa råeggen några gånger ("chasing the burr"). Jag brukar avsluta med att med lätt hand försöka slipa så lite som möjligt för att få bort råeggen på ena sidan, sedan byta sida och göra likadant där. Mindre och mindre drag på vardera sidan. Till slut vill jag inte känna råegg på någon av sidorna. Då "stroppar" jag försiktigt mot stenen, dvs håller kniven som när jag slipar men drar den bara bort från eggen. Gör detta ett par gånger per sida, sedan skär jag med kniven genom att dra eggen i en kork. På så sätt får jag bort det sista av råeggen som nu borde stå rakt ut. Sedan går jag upp till högre grit om jag tycker eggen känns för sträv. Eggen ska dock vara vass efter 1000 grit. På högre grit påverkar man mest "tänderna" på eggen, hur mycket "bett" kniven har. På högre grit kan det vara svårt att känna en råegg så där brukar jag bara slipa ett antal drag per sida och sakta trappa nedåt antalet drag. Här är det viktigt att vara lätt på handen. Avslutar med stroppning och kork som vanligt. Sedan brukar jag testa skärpan på en tomat. Edit: En liten disclaimer. Detta är hur jag gör. Alla gör lite olika, men dom flesta är överens om att detaljerna är mindre viktiga så länge det funkar för dig. Jag kom igång med slipning av mina knivar för mindre än ett år sedan så jag skulle nog inte vilja kalla mig expert men jag känner att det går åt rätt håll och jag har förbättrat en hel drös med halvdåliga OOTB-eggar på mina knivar. Det är kul att slipa fram något som blir bättre än när kniven var ny...
|
|
|
Post by terraknife on May 9, 2015 14:24:48 GMT 1
Tack för det mycket utförliga svaret! Jag ska börja med att kolla Broidas videos. Har du annars några tips för att hitta rätt vinkel? Antar att Globalknivarna max klarar runt 15 grader, medan jag bör gå lägre på några av mina hårdare knivar.
|
|
|
Post by limpet on May 9, 2015 15:16:41 GMT 1
Tack för det mycket utförliga svaret! Jag ska börja med att kolla Broidas videos. Har du annars några tips för att hitta rätt vinkel? Antar att Globalknivarna max klarar runt 15 grader, medan jag bör gå lägre på några av mina hårdare knivar. Ja du har nog rätt med runt 15 grader på Globals mjukare stål. Om du vill hitta den existerande eggvinkeln på en kniv eller enklare se hur din slipsten träffar bladet så rekommenderar jag att använda en märkpenna. För att få bort överbliven färg så brukar jag använda Gripens aceton (100% kemiskt ren, röd etikett) som brukar finnas i matbutiken. Om dina Global-knivar är riktigt utslitna finns det en risk att du måste gno på ett tag. Ju mer nedsliten egg, desto tjockare blad, desto mer stål att ta bort och med 1000 grit kan det bli lite gnetigt.
|
|
|
Post by terraknife on May 9, 2015 21:51:22 GMT 1
Tack för tipset! Testar nog att märka någon Globalkniv och se vilken vinkel jag egentligen håller. Jag antar att jag med tiden kommer att förstöra den konvexa eggen på Globalknivarna och göra det till en V-egg, men bekymmrar mig inte om jag kan slipa knivarna när jag vill.
Behöver jag bry mig om något mer än vinkeln? Det finns väl knivar med en hel uppsjö av eggar (compound double bevels osv t.ex)? Har de knivarna jag har (global, Tanaka Nakiri, Akifusa PM) endast en sekundäregg, eller vad man ska säga? Terminologin verkar vara lite blandad, men jag tänkte på knivar som har en lite större vinkel precis längst ut på spetsen. På bilder av japanska eggar med V-grind så verkar kniven vara helt rak precis ner till slutet.
|
|
|
Post by limpet on May 11, 2015 18:26:10 GMT 1
Börja med att försöka slipa upp primäreggen, dvs den skärande eggen, i ca 15 grader. Om du sedan tycker kniven skär dåligt kanske du behöver tunna ut bakom eggen. Då kan du försöka slipa fram en sekundäregg på kanske 10 grader? Beror lite på hur kniven ser ut. Om din 10-graders-slipning sedan når ända ut till din skärande egg så har du nu en 10 graders primäregg som antagligen är för snäv för en Global så då får du lägga på en ny 15 graders primäregg längst ut. Edit: Se även denna tråd: knivforum.proboards.com/thread/140/hur-slipa-prim-sekund-egg
|
|
|
Post by terraknife on May 11, 2015 21:28:58 GMT 1
Tack för infon! Har tittat igenom de flesta videorna från Japanese Knife Imports, väldigt bra och pedagogiska. Jag kunde inte hålla mig utan gav mig på knivarna. Globalknivarna blev vassare än innan slipning, men fortfarande relativt slöa (slöare än när de är ordentligt nyslipade/nya, vilket redan då är ganska slött). Drog några tag på 6000-stenen på en Akifusa och fick till en rakbladsvass egg, men den var någorlunda vass från början. Lekte sedan lite med nya Tanaka Aogamin, som fått utstå en hel del grönsakshackande i helgen. Efter några rundor fram och tillbaka fick jag fram en helt OK egg, i alla fall tillräcklig för att raka av armhåret. Använde inte marker-pennan på den och är lite osäker på vinkel. Vet du/någon vilken vinkel de kommer slipade i?
Angående eggar så har jag kanske missuppfattat allt. När jag tittat på bilder (tecknade) av japansk slipning så pratar de ofta om en V-egg, där bladet är helt rakt ner till spetsen, och där V-formad. Men är det altså så att eggen (på de normala knivarna typ gyuto/nakiri) oftast är en compound bevel? Dvs bladet är inte helt rakt ända ner till eggen, utan blir smalare och smalare, och sedan kommer själva eggen som har större vinkel? Jag fick för mig att det här med primäregg och sekundäregg var något främst europeiska knivar hade.
|
|
|
Post by bigbadwolfen on May 12, 2015 15:48:49 GMT 1
De vanligaste på entry/midline knivar verkar vara att de är konvext slipade, highend knivar brukar ha mer komplicerade grinds, hur man bäst ska tackla de olika låter jag däremot någon annan berätta
|
|
|
Post by limpet on May 12, 2015 19:53:43 GMT 1
Det är helt klart olika hur bladet är format/slipat i den övre delen från ryggen och nedåt och där slipfasen tar vid och bildar sekundäregg ned mot primäreggen. Oftast verkar man vilja blanda övergångarna så smidigt som möjligt med varandra så att det inte bildar några skarpa vinkeländringar ("shoulders"), men en del tillverkare verkar inte bry sig så mycket om det. Det finns ingen ultimat slipning som passar alla tekniker och användningsområden, och ibland handlar det säkert om vad tillverkaren tycker är "good enough". Avancerad geometri/slipning = dyrare kniv = är prestandaökningen värt priset? Hur bra en kniv skär tack vare sin geometri är lite magi tycker jag. Jag uppskattar en bra fungerande geometri mer och mer efter att ha försökt tunna ut ett par billiga Kashima Black-knivar men inser att om dom ska skära riktigt bra så måste jag antagligen ändra hela geometrin ännu högre upp på bladet och det vete tusan om jag orkar. Jag länkade ju till en tråd där det diskuterades primär- och sekundäregg. Samma diskussion skedde samtidigt i Flashback-tråden, se fr o m inlägg #26620: www.flashback.org/t402637p2219. Där gav dePaul en hel del bra svar på varför man ändå vill ha en sekundäregg istället för en enda stor primäregg. Bland annat skrev han: Om du vill se exempel på olika geometrier och slipningar så har jag postat en hel del "choil shots" i denna tråd: knivforum.proboards.com/thread/89/bilder-knivar-inklusive-choil-shots. Där syns ibland primäreggen tydligt, men ibland är den bara som en tunn rand som kan vara mindre än en millimeter i höjd. Kolla t ex in bilden på Shiro Kamo Carbon Damascus-gyuton. Den är liten, men den finns!
|
|
|
Post by terraknife on May 12, 2015 22:39:55 GMT 1
Tack för svaret! Misstänkte att jag svarade lite för tidigt innan jag hade läst länken ordentligt, ber om ursäkt för det. Väldigt bra och beskrivande bild i den tråden. Ytterliggare några frågor, om du orkar: Även om vinklarna är mjuka så är väl själva sekundäreggen till största delen av konstant vinkel, även om övergången mellan sekundäreggen och den övre delen av bladet är tillrundad? Annars är det väl ganska svårt att slipa om hela sekundäreggen har en konvex form? Nu fokuserar jag mest på att slipa primäreggen, men är intressant med kunskap den dagen kniven ändå blir för slö och måste tunnas ut. En annan fråga jag har är var sekundäreggen brukar börja? När jag tittar på en Akifusa PM här hemma t.ex så verkar det som att hela bladet går i samma vinkel ner till primäreggen, ända från där handtaget börjar. Börjar sekundäreggen ända uppe vid bladet? Ser t.ex samma sak på din Masakage Shimo Gyuto. Men på t.ex din Shiro Kamo Kamagata Usuba så ser man rätt tydligt var sekundäreggen börjar, vilket är betydligt längre ner. Väldigt bra coil shots, känner att jag börjar få iaf lite koll på geometrin nu. Du verkar för övrigt ha en minst sagt imponerande knivsamling
|
|
|
Post by limpet on May 13, 2015 22:19:42 GMT 1
Tack för svaret! Misstänkte att jag svarade lite för tidigt innan jag hade läst länken ordentligt, ber om ursäkt för det. Väldigt bra och beskrivande bild i den tråden. Ytterliggare några frågor, om du orkar: 1. Även om vinklarna är mjuka så är väl själva sekundäreggen till största delen av konstant vinkel, även om övergången mellan sekundäreggen och den övre delen av bladet är tillrundad? Annars är det väl ganska svårt att slipa om hela sekundäreggen har en konvex form? Nu fokuserar jag mest på att slipa primäreggen, men är intressant med kunskap den dagen kniven ändå blir för slö och måste tunnas ut. 2. En annan fråga jag har är var sekundäreggen brukar börja? När jag tittar på en Akifusa PM här hemma t.ex så verkar det som att hela bladet går i samma vinkel ner till primäreggen, ända från där handtaget börjar. Börjar sekundäreggen ända uppe vid bladet? Ser t.ex samma sak på din Masakage Shimo Gyuto. Men på t.ex din Shiro Kamo Kamagata Usuba så ser man rätt tydligt var sekundäreggen börjar, vilket är betydligt längre ner. 3. Väldigt bra coil shots, känner att jag börjar få iaf lite koll på geometrin nu. Du verkar för övrigt ha en minst sagt imponerande knivsamling 1. I princip är det så att en kniv med väldigt fin geometri är som bäst när den är ny och sedan bara blir sämre om du nu inte är en hejare på att slipa om hela bladet så att geometrin bibehålls när du sliter ut kniven. Eller kanske inte "sämre", bara "annorlunda". Olika geometri är bra för olika saker. Så ja, sekundäreggen kan ha en svagt konvex form och dom flesta av oss planar säker ut den med tiden vilket kan leda till att kniven kommer börjar skära "annorlunda". Jag har oroat mig lite över underhållet av mina knivar som har en mer avancerad geometri, men har till slut kommit över det och tänker ta det som det kommer. Jag har rätt många knivar att rotera för användning så jag undrar om jag någonsin kommer behöva tunna ut någon av dom? 2. Man kan väl diskutera vad som är slipfas/sekundäregg och vad då resten av bladets geometri längs bladsidan upp mot ryggen är för något, men det är väl olika helt enkelt, man ska inte gräva ned sig för mycket i definitioner tycker jag. Och det är upp till en själv, men många tror jag inte orkar slipa om bladet ända upp till ryggen när det är dags att tunna ut, så då kommer antagligen en mer tydlig sekundäregg/slipfas synas (ungefär det som dePaul beskrev). Så alltså, det finns inget "brukar", det är olika. För traditionella japanska enkelslipade knivar verkar det dock geometrin vara lite mer uppstyrd och jag har hört att en del tycker dom är enklare att slipa på grund av detta. 3. Tack! Många knivar blir det. Just nu har jag precis kommit igång med min slipning igen så jag ska försöka beta av min att-göra-lista då det är många knivar som behöver få touch ups och slipas och framför allt några nya som behöver en helt ny egg.
|
|
|
Post by terraknife on May 14, 2015 0:06:46 GMT 1
Återigen, tusen tack för du tog dig tid och svarade så utförligt på mina dumheter När jag lekt med slipstenarna hittils tror jag att jag inte "jagat burret" tillräckligt. Fick i princip burr på en sida, och lyckades ganska snabbt få över det på nästa sida, och gick över till nästa sten för fort tror jag. Ungefär hur många gånger bör jag byta sida innan jag deburrar och byter sten? Bör jag dra färre antal drag, och eventuellt med lite lättare tryck, efter hand (med samma sten)? Det kommer ju gå snabbare och snabbare att flippa råeggen antar jag? En annan dum fråga jag har: Om jag bara jagar råeggen fram och tillbaka, kan inte detta ändå medföra att eggen blir ganska assymmetrisk? Om jag t.ex slipar för mycket på första sidan, och sedan lite mindre på nästa, även om själva spetsen till slut blir vass? Just nu har jag inte så stor koll på hur många drag som behövs, och jag är inte tillräckligt erfaren för att känna exakt hur stor råeggen är. Bör jag i princip försöka hålla antalet drag samma på båda sidorna? Dvs det är inte bara att slipa på tills man känner råeggen, utan man får ha lite koll så man inte skapar en för stor råegg på en sida? Jag var imponerad redan av knivsamlingen. Blev inte mindre imponerad över hur du slipar / profilerar om dem, efter mindre än ett års erfarenhet
|
|
|
Post by limpet on May 14, 2015 12:29:38 GMT 1
1. Återigen, tusen tack för du tog dig tid och svarade så utförligt på mina dumheter 2. När jag lekt med slipstenarna hittils tror jag att jag inte "jagat burret" tillräckligt. Fick i princip burr på en sida, och lyckades ganska snabbt få över det på nästa sida, och gick över till nästa sten för fort tror jag. Ungefär hur många gånger bör jag byta sida innan jag deburrar och byter sten? Bör jag dra färre antal drag, och eventuellt med lite lättare tryck, efter hand (med samma sten)? Det kommer ju gå snabbare och snabbare att flippa råeggen antar jag? 3. En annan dum fråga jag har: Om jag bara jagar råeggen fram och tillbaka, kan inte detta ändå medföra att eggen blir ganska assymmetrisk? Om jag t.ex slipar för mycket på första sidan, och sedan lite mindre på nästa, även om själva spetsen till slut blir vass? Just nu har jag inte så stor koll på hur många drag som behövs, och jag är inte tillräckligt erfaren för att känna exakt hur stor råeggen är. Bör jag i princip försöka hålla antalet drag samma på båda sidorna? Dvs det är inte bara att slipa på tills man känner råeggen, utan man får ha lite koll så man inte skapar en för stor råegg på en sida? 4. Jag var imponerad redan av knivsamlingen. Blev inte mindre imponerad över hur du slipar / profilerar om dem, efter mindre än ett års erfarenhet 1. Inga problem. Alltid kul att få utlopp för sitt nörderi genom att försöka svara på frågor. Men ett tips är såklart att inte följa helt slaviskt det jag säger utan pröva dig fram själv. Alla gör lite olika så det viktigaste är att hitta en metod som funkar för dig och som ger vad du själv tycker är ett bra resultat. 2. Jag brukar flippa råeggen typ sex gånger när jag slipar på min 800-sten. Det brukar behövas färre drag för att flippa allteftersom. Det som är lite tidskrävande när man är nybörjare är att säkerställa att man har ungefär lika mycket råegg längs med hela eggen. Det kan vara lite trixigt vid spetsen och hälen. Efter allt detta flippande börjar jag försöka dra ned på antal drag allteftersom och försöker mer att få bort råeggen från ena sidan än att flippa den. Jag drar alltså så många drag som behövs för att jag inte ska känna en råegg på den sidan längre, sedan byter jag sida. Jag försöker få bort råeggen från sidorna med så få drag som möjligt. Till slut räcker ett drag per sida och jag inbillar mig nu att det som finns kvar av råeggen står rakt ut. Då stroppar jag försiktigt på stenen några gånger per sida (växlande) och drar sedan eggen genom en kork. 3. Eggen är ofta assymetrisk, i alla fall på många av mina kolstålisar. Baksidan (vänster sida när man skär med kniven) brukar vara slipad i en flackare vinkel. Jon Broida rekommenderar att man börjar med att slipa framsidan, och jag tror det har med detta att göra, alltså att den sidan är "mest slipad". Jag slipar framsidan först och tar fram en råegg. Sedan när jag slipar baksidan så flippas råeggen, men jag håller på ett tag till då jag vill ta bort lite metall från den sidan också att bidra till råeggen. Jag är ingen expert, men det verkar logiskt. När jag sedan fortsätter att flippa råegg fram och tillbaka är jag mer intresserad av att få fram en jämn råegg över hela eggen, som jag skrev tidigare. Ett tecken på ojämn slipning är "steering" dvs att kniven inte skär som förut utan drar iväg åt ena eller andra hållet. Har ingen erfarenhet av det själv, vad jag vet, eller också är mina knife skills för trubbiga för att upptäcka det. 4. Alltså, "profilera om dem" gör jag ju inte, då det betyder att man ändrar profilen på dom. Däremot har jag övat uttunning på några billigare knivar (och även några dyrare med blandade resultat). Fördelen med många knivar är att det finns möjlighet för mycket slipning = övning. Men när en kniv väl är vass behöver jag inte slipa om den på mycket länge eftersom jag har så många att växla runt. Om man köper handgjorda japanska kolstålsknivar är det en stor fördel att kunna slipa själv eftersom en del knivar kan ha en rätt kass egg direkt ur lådan. Ibland krävs en helt ny egg från låg grit till hög, men ibland krävs endast en touch up på högre grit på en redan tunn egg som bara saknar den där yttersta skärpan. Och ibland mikrochippas eggen direkt ur lådan, dvs den yttersta eggen är ömtålig av någon anledning så då får man slipa bort detta. Lite kulturkrock här, att man köper en kniv som inte är riktigt "färdig", ibland direkt slö, och som måste justeras efter användarens preferenser.
|
|
|
Post by terraknife on May 14, 2015 21:07:20 GMT 1
Tack för svaret, som vanligt väldigt utförligt och välskrivet Jag följde dina tips om att flippa råeggen fram och tillbaka och fick ett bättre resultat på en Globalkniv än sist. Så tack för hjälpen, det verkar gå åt rätt håll iallafall Hur pass vass bör man få kniven på 1000-stenen? Får inte riktigt till det med kolstålskniven (Tanaka Blue#2). Testade den lite genom att se om tyngden av kniven kunde gå igenom skinnet på en tomat (när man försiktigt rör den lite fram och tillbaka), men i mitten av kniven gick inte det. Hjälpte inte att avsluta på 6000-stenen. Antar att jag inte är tillräckligt bra på att hålla vinkeln, eller att känna huruvida råeggen är jämn. På sikt skulle jag gärna göra en helt ny egg på 12 grader (istället för 15), men det kräver nog mer erfarenhet och en lite grövre sten. Fick förresten tipset i en annan tråd om att plana ut stenen med slippapper. Det har blivit en del hack i 6000-stenen av någon anledning, och den känns lite konvex och "ihålig". Om jag vill plana ut med slippapper, vilket papper och vilken grit bör jag då välja? Kommer det att ge en hyffsat smooth yta på stenen? Nu i början när jag försöker lära mig slipning så har jag inget emot att ta fram stenen nästan dagligen Men jag märker verkligen hur mycket bättre respons jag får med kolstålskniven, så det blir helt klart fler sådana i framtiden. Den är inte riktigt patinerad ännu, luktar en hel del metall om den, och viss mat verkar bli lite färgad när det reagerar med stålet. Är det OK att käka maten ändå?
|
|
|
Post by limpet on May 15, 2015 20:45:30 GMT 1
Tack för svaret, som vanligt väldigt utförligt och välskrivet Jag följde dina tips om att flippa råeggen fram och tillbaka och fick ett bättre resultat på en Globalkniv än sist. Så tack för hjälpen, det verkar gå åt rätt håll iallafall 1. Hur pass vass bör man få kniven på 1000-stenen? Får inte riktigt till det med kolstålskniven (Tanaka Blue#2). Testade den lite genom att se om tyngden av kniven kunde gå igenom skinnet på en tomat (när man försiktigt rör den lite fram och tillbaka), men i mitten av kniven gick inte det. Hjälpte inte att avsluta på 6000-stenen. Antar att jag inte är tillräckligt bra på att hålla vinkeln, eller att känna huruvida råeggen är jämn. På sikt skulle jag gärna göra en helt ny egg på 12 grader (istället för 15), men det kräver nog mer erfarenhet och en lite grövre sten. 2. Fick förresten tipset i en annan tråd om att plana ut stenen med slippapper. Det har blivit en del hack i 6000-stenen av någon anledning, och den känns lite konvex och "ihålig". Om jag vill plana ut med slippapper, vilket papper och vilken grit bör jag då välja? Kommer det att ge en hyffsat smooth yta på stenen? 3. Nu i början när jag försöker lära mig slipning så har jag inget emot att ta fram stenen nästan dagligen Men jag märker verkligen hur mycket bättre respons jag får med kolstålskniven, så det blir helt klart fler sådana i framtiden. Den är inte riktigt patinerad ännu, luktar en hel del metall om den, och viss mat verkar bli lite färgad när det reagerar med stålet. Är det OK att käka maten ändå? 1. Jag använder en JNS 800 som ger en vass egg, men eggen är liksom skrovlig, väldigt sträv, väldigt mycket bett. Jag kan skära genom i ett papper utan problem men det krävs lite extra drag i skäret för att få bladet att skära, så att säga. När jag sedan putsat upp eggen med högre grit skär den mer elegant och följsamt. Om du inte kan skära dig genom tomatskinnet efter 1000 grit så har du inte lyckats få fram en bra egg och det kommer inte bli bättre med högre grit. Å andra sidan är tomatskinn lite jävligt. När en en kniv som har varit vass börjar tappa bettet, så är det tomatskinn jag brukar märka det först på. Då brukar det räcka med en touch up på hög grit, men då har ju eggen redan varit vass alldeles nyligen. 2. Jag har ingen erfarenhet att plana stenar med slippapper. Själv använder jag en diamantplatta Atoma 140, men den är dyr och många nybörjare brukar tveka över att investera så mycket pengar för att plana sina stenar. Fördelen med diamantplattor är att dom håller sig platta och dom går ju också att slipa med. Atoma är populära på grund av att diamanterna sitter i ett mönster som gör det enklare att plana vattenstenar. Men det finns andra sätt att plana, se Nybörjar-kit-tråden. En viktig poäng är att inte underskatta vikten av att ha plana slipstenar. Att din kniv blev dålig på mitten kan ju ha att göra med att din sten börjar "disha". 3. Kolstål is the shit! Jag tror absolut inte det är några problem att äta maten, om man nu bara inte är extra känslig för lukt och smak från stålet.
|
|
|
Post by limpet on May 15, 2015 21:05:54 GMT 1
Om man köper handgjorda japanska kolstålsknivar är det en stor fördel att kunna slipa själv eftersom en del knivar kan ha en rätt kass egg direkt ur lådan. Ibland krävs en helt ny egg från låg grit till hög, men ibland krävs endast en touch up på högre grit på en redan tunn egg som bara saknar den där yttersta skärpan. Och ibland mikrochippas eggen direkt ur lådan, dvs den yttersta eggen är ömtålig av någon anledning så då får man slipa bort detta. Lite kulturkrock här, att man köper en kniv som inte är riktigt "färdig", ibland direkt slö, och som måste justeras efter användarens preferenser. Måste bara kommentera det jag själv skrev här med ett par exempel på nya knivar och deras eggar direkt ur lådan. 1. Konosuke petty. Försöker skära tomat men kniven bara slinter åt sidan utan att ge tomaten den minsta skråma. 2. Masamoto KS Gyuto. Har i stort en ok egg, men ett 5-8 cm långt parti ca en tredjedel från spetsen är riktigt dåligt och saknar skärpa. Här har någon haft en dålig dag när kniven slipades. 3. Shigefusa Kitaeji Gyuto. En kniv som kostade drygt 9000 SEK. Mikrochippas nästan omedelbart längs en stor del av eggen. Jag har fått bort det mesta genom en putsning på hög grit, men jag är inte helt nöjd med resultatet så jag får nog gå ned till 800. Jag tar det med ro då jag har läst en hel del om detta med mikrochippning och tunna Shigefusa-eggar. Hade blivit mer pannkaka av alltihop om jag hade köpt kniven som nybörjare och haft andra förväntningar på denna "superkniv".
|
|
|
Post by terraknife on May 15, 2015 23:49:36 GMT 1
Tack för svaren, som vanligt. Du får snart börja fakturera mig Jag kan helt klart skära tomater med kniven, men inte helt klockrent som man ibland ser på YouTube. Testade att släppa ner en tomat från ca 30 centimeters höjd ner på kniven och den skar igenom en bit och fastnade, dock klöv den inte tomaten. På mitten av kniven så studsade den mest och lämnade bara ett litet jack. Med lite tryck kan den dock komma igenom skinnet utan att trycka ihop tomaten särskilt mycket. Så att säga att jag inte kan skära tomater är väl lite fel, de flesta normala icke-knivintresserade hade säkert tyckt den skar tomater suveränt, men nu är vi ju inte normala Jag brukar kunna skära i papper efter 1000-stenen, dock krävs det ett litet hugg, lite mer än bladets tyngd, för att "komma in". Målet är dock att få kniven riktigt sylvass. Hur pass vass går det att få en kniv med 15 graders vinkel? Jag testade att plana stenarna (Ohishi) med våtslippapper, och det fungerade ganska bra. Eller, pappret avlägsnade helt klart delar av stenen och bildade en slurry, sedan vet jag inte hur pass jämn den blev. Hade pappret på en plan yta och drog stenen över. En sak jag haft lite problem med (vilket är en av anledningarna till att jag köpte slippapper) är att jag ibland råkat skära in i 6000-stenen när jag drar eggen "in i stenen" och en liten del chippas av. Jag har försökt att lätta ännu mer på trycket vid den rörelsen, men av någon anledning fortsätter den att fastna då och då. Är det något som hänt dig? Kolstålsknivar är lite jobbiga, men jag gillar det Känns bra att behandla knivarna (eller kniven) med respekt, torka av den konstant, och ta fram stenen. När jag väl kan få den sylvass enkelt på slipstenen är det helt klart en trade-off jag är nöjd med.
|
|
|
Post by limpet on May 16, 2015 10:13:43 GMT 1
Du ska testa genom att skära i tomaten, dvs dra eggen över den, inte kasta tomater på den. Att kasta tomater på ett konsekvent sätt är inte helt enkelt och jag tror inte det ger särskilt mycket testinformation. Ja det kan nog krävas lite mer ansträngning för en 1000-grit-egg att börja skäret i vanligt papper, men när sedan skäret är igång så är poängen att kniven ska kunna fortsätta skära utan problem längs med hela eggen. Om någon bit av eggen är slö så kommer kniven att stanna upp eller så river man sönder pappret. Men ska jag vara ärlig så testar jag aldrig min 800-grit-egg särskilt mycket utan jag förlitar mig på att mitt råegg-flippandes har gett ett gott resultat. Har aldrig misslyckats hitintills, men det värsta som kan hända är väl att jag efter att ha slipat på högre grit upptäcker att jag får börja om från början. Och det skulle egentligen inte vara så jobbigt då ca 80% av min sliptid ändå görs på 800-stenen. Att skära in i stenen har hänt mig när jag använder en mjuk sten. På mina hårda stenar händer det aldrig. Jag antar att det är en fråga om teknik och att hela tiden se till att stenen är plan. Ibland kan det bildas så mycket sörja så det bromsar upp bladet, då får man ha på mer vatten. Edit: Själva eggen på en 15-graders vinkel ska kunna bli riktigt vass i det avseendet när det gäller att ta sig igenom ett tomatskinn. Det är när kniven sedan skär sig vidare genom tomaten som en tunnare egg och resten av knivens geometri gör nytta. I alla fall som jag har uppfattat det.
|
|
|
Post by limpet on May 16, 2015 10:21:07 GMT 1
Tack för svaren, som vanligt. Du får snart börja fakturera mig Inga problem. Dessutom ställer du bra frågor så den här tråden kan förhoppningsvis andra ha nytta av att läsa.
|
|
|
Post by bonterra on May 16, 2015 11:01:59 GMT 1
Inga problem. Dessutom ställer du bra frågor så den här tråden kan förhoppningsvis andra ha nytta av att läsa. Ja, det har varit en mycket lärorik läsning. Har just köpt en Naniwa 1000/3000-sten på Tradera och väntar som bäst på betalningsinstruktioner, det skall bli spännande att prova!
|
|
|
Post by terraknife on May 16, 2015 21:19:15 GMT 1
Tack igen limpet! Hehe jag jämförde med när kniven var ny och kunde skära körsbärstomater som tappades på den Men jag vill gärna kunna skära tomater så pass enkelt att jag kan göra ett riktigt tunnt snitt i skinnet. Som det var nu (förutom med spetsen) så krävdes det lite tryck, så när kniven väl gick igenom skinnet så åkte den in lite längre. Men jag provar igen, för typ femte dagen i rad Sålänge jag bara kör lite på 1000 och 6000 så borde väl kniven inte slipas ner och förbrukas alltför mycket? Vill ju inte slösa bort en hel kniv på att lära mig tekniken Hur är det förresten med att skära i papper? Jag gillar att göra det för att testa vassheten, men har hört att ingenting förstör eggen så som papper. Annars går det framåt. Gav mig på filékniven (Global) och den blev ganska bra. Imorgon får Tanakan sig en omgång igen! Önskar att jag hade fler knivar så jag fick slipa dem oftare. En gyuto i kolstål får nog bli nästa köp, dem kan man inte ha för många av
|
|
|
Post by limpet on May 16, 2015 23:56:41 GMT 1
Tack igen limpet! Hehe jag jämförde med när kniven var ny och kunde skära körsbärstomater som tappades på den 1. Men jag vill gärna kunna skära tomater så pass enkelt att jag kan göra ett riktigt tunnt snitt i skinnet. Som det var nu (förutom med spetsen) så krävdes det lite tryck, så när kniven väl gick igenom skinnet så åkte den in lite längre. Men jag provar igen, för typ femte dagen i rad 2. Sålänge jag bara kör lite på 1000 och 6000 så borde väl kniven inte slipas ner och förbrukas alltför mycket? Vill ju inte slösa bort en hel kniv på att lära mig tekniken 3. Hur är det förresten med att skära i papper? Jag gillar att göra det för att testa vassheten, men har hört att ingenting förstör eggen så som papper. Annars går det framåt. Gav mig på filékniven (Global) och den blev ganska bra. Imorgon får Tanakan sig en omgång igen! 4. Önskar att jag hade fler knivar så jag fick slipa dem oftare. 5. En gyuto i kolstål får nog bli nästa köp, dem kan man inte ha för många av 1. Det där har jag faktiskt aldrig provat. När jag testskär mina tomater så brukar jag dela dom i mitten och sedan skära skivor, alternativt tärna dom. En riktigt vass kniv skär skivorna så att man knappt känner att tomaten är där. 2. 1000 grit borde nog inte slita alltför mycket men det finns ju en risk att du efter ett tag behöver göra något åt sekundäreggen. 3. Man ska väl inte skära i papper så mycket men en snitt eller två kan väl inte skada så mycket? Jag vet faktiskt inte. Om man vill prova på papper är det kanske bäst med ett tunt sådant, typ telefonkatalogpapper. Synd bara att det var väl ca 10 år sedan jag hade en telefonkatalog hemma. Internet du vet. 4. Du får väl börja göra som andra här på forumet: kolla in loppisar. Kanske svårt att hitta kolstål, men du lär ju hitta många knivar som behöver slipas. 5. Det har du rätt i! Gyuto är enligt mig den roligaste sortens kniv, då den finns i så många olika tjocklekar och profiler. Såg en tråd på CKTG där någon frågade typ vilka 4 sorters knivar han skulle köpa, vilka sorter som var viktigast. Ett av svaren han fick var: fyra stycken gyutos.
|
|
|
Post by Chutotoro (Reine) on May 17, 2015 5:15:43 GMT 1
Angående tomater. För att verkligen testa skärpan ska man inte skära alls i sidled, utan bara sakta trycka helt rakt uppifrån och ner, och gå genom med så lite motstånd som möjligt. Inte många knivar som klarar det
|
|
|
Post by terraknife on May 17, 2015 14:14:23 GMT 1
Tack för svaren! Jag körde en vända till med kolstålskniven (Tanaka, Aogami 2) och det blev riktigt bra faktiskt. Ska väl inte komma och säga att den skar igenom tomater enkelt med en helt vertikal rörelse, men det är på väg åt det hållet iaf. Får se hur enkel salladen blir ikväll Det är lite ironiskt, för jag byggde upp en liten hög av mynt med fint uträknad höjd för att få rätt utgångsvinkel, eftersom intuitionen om vinklar inte är den bästa, och försökte att träffa rätt på den högen vid varje drag. Var inte helt nöjd med kniven efteråt, så körde några rundor till på känsla istället, och det blev väldigt mycket bättre. Hur gör ni i allmänhet som har olika knivar med olika vinklar? Höjdskillnaden man håller bladet på är ju extremt liten mellan t.ex 13 och 15 grader, eller 9 och 12. Hur pass bra mår en ganska tunn kolstålsnakiri av att "mala" saker, t.ex persilja, kapris, där man vaggar kniven fram och tillbaka genom att trycka på bladet med andra handen? Vill använda den kniven så mycket som möjligt för att träna på slipning, men dock inte misshandla den. Nu börjar det ju bli fint ute så får kanske dra mig iväg till någon loppmarknad och se om man kan fynda någon kniv att slipa upp
|
|
|
Post by Chutotoro (Reine) on May 17, 2015 14:29:38 GMT 1
*Olika vinklar med sten: Sanningen är att man oftast går på känsla, hehe ;D Jag har ingen aning om vilka vinklar jag använder rent tekniskt och så gör nog de flesta.
*Vagga fram och tillbaka (rock chopping ungefär) kan vara farligt för tunna eggar! När man har eggen i bordet och vrider kan man skada den, så var försiktig. Jag brukar ha en lite mindre ömtålig tysk kniv med kraftigare egg och mer belly när jag rock choppar örter och liknande.
*Loppisar: Söndagar kl 15:00 brukar de redan vara stängda i 99% av fallen ;D Om du menar loppisar ute på stan som bara finns på lör/sönd mellan 10-15 där privatpersoner ställer upp tillfälligt alltså. Menar du second hand så brukar de också vara stängda på söndagar iof ;DD
|
|
|
Post by terraknife on May 17, 2015 22:02:10 GMT 1
Haha precis det man inte vill höra som nybörjare, att man kör på känsla Kommer sluta med att jag gnider kniven till en 180-graders vinkel totalt Ah, angående loppmarknader så menade jag mest att hålla utkik efter loppisar i allmänhet nu när det börjar bli varmare, inte just idag. Det är en halv orkan här nere i södra Skåne
|
|
|
Post by terraknife on May 18, 2015 21:10:14 GMT 1
Här kommer ännu en stendum fråga När jag slipar kniven så känner jag helt klart ett burr på den andra sidan. Sedan flippar jag kniven och efter ett tag så känner jag råeggen på första sidan. Jag tycker mig dock fortfarande känna ett burr på sidan jag nyss slipade? Kan man ha burr på två sidor samtidigt? Innan har jag bara känt på nästa sida, men nu blir jag lite osäker. Försökte stroppa kniven och ta bort råeggen med kork varje gång detta hände. I slutändan blev kniven ändå ganska bra, men vill ändå reda ut detta Sedan är väl inte fingerspetsarna dom allra mest känsliga efter att ha stått och gnidit varje dag nu i över en vecka. Fick trots allt kolstålskniven att med lätthet raka av armhåret. Tur att man kan ha långärmade tröjor ett tag till.
|
|
|
Post by limpet on May 19, 2015 15:55:49 GMT 1
Jag vet inte vad du känner och jag vet inte om det kan finnas på bägge sidorna, men det är ju inget man eftersträvar. Jag har aldrig känt en råegg på bägge sidorna på samma plats längs med eggen. När jag slipar mina kolstålsknivar med min JNS 800 får jag en väldigt tydlig råegg.
|
|
|
Post by yanjj on May 19, 2015 20:28:20 GMT 1
Hej jag undrar en sak om slipning. Typ efter man slipa kniven på slipsten då diska man och torka bara av den eller måste man göra någon annat.
|
|
|
Post by terraknife on May 20, 2015 9:19:11 GMT 1
Jag vet inte vad du känner och jag vet inte om det kan finnas på bägge sidorna, men det är ju inget man eftersträvar. Jag har aldrig känt en råegg på bägge sidorna på samma plats längs med eggen. När jag slipar mina kolstålsknivar med min JNS 800 får jag en väldigt tydlig råegg. Kanske var jag bara lite trött och det var faktumet att ytan på eggen inte var särskilt smooth som jag kände Det var en tydlig skillnad på sidan med råegg, men andra sidan kändes inte så mjuk. Måste jobba på att få lite mer konsistenta resultat. Slipade t.ex en Global förra veckan och var rätt nöjd. Blev inte alls nöjd med Tanakan. När jag slipade Tanakan sist blev jag väldigt nöjd, men när jag sedan igår slipade en annan Global så blev resultatet inget vidare.
|
|