|
Post by terraknife on Jul 29, 2016 22:53:05 GMT 1
Tack igen! Borde nästan försöka att byta hand och alltid ha eggen mot mig. Vänsterhanden är dock inte den allra stabilaste. Ska ge mig på goko-kniven snart någon dag så får vi se hur det går Har en Yuki i White#2 som jag tycker är väldigt svår att träffa. Det känns nästan som att sen har en gigantisk microbevel. Antingen träffar jag bara nedre delen av eggen, eller så missar jag nedre delen helt. Vet inte varför, men det är den kniven jag tycker är svårast att slipa och jag blir aldrig riktigt nöjd, trots att materialet är det mest lättslipade (förutom Gokon)
|
|
|
Post by limpet on Jul 29, 2016 23:41:00 GMT 1
Tack igen! 1. Borde nästan försöka att byta hand och alltid ha eggen mot mig. Vänsterhanden är dock inte den allra stabilaste. Ska ge mig på goko-kniven snart någon dag så får vi se hur det går 2. Har en Yuki i White#2 som jag tycker är väldigt svår att träffa. Det känns nästan som att sen har en gigantisk microbevel. Antingen träffar jag bara nedre delen av eggen, eller så missar jag nedre delen helt. Vet inte varför, men det är den kniven jag tycker är svårast att slipa och jag blir aldrig riktigt nöjd, trots att materialet är det mest lättslipade (förutom Gokon) 1. Vore coolt att kunna göra så men jag orkar inte lära mig. 2. Det där låter ju väldigt skumt? När du säger "nedre delen av eggen", menar du sekundäreggen då? Får du fram någon råegg? Jag kan ha fel, men det kan mycket väl vara så att primäreggen är väldigt liten, men man brukar kunna se att man har träffat den med slipstenen då den kommer bilda en väldigt tunn glimrande linje när ljuset faller in på rätt sätt. Som ett litet sammanträffande funderar jag på att köpa en Yuki. Kommer hälsa på Cleancut nästa vecka i alla fall och titta på den så då kan jag kolla hur eggen ser ut.
|
|
|
Post by terraknife on Jul 30, 2016 6:44:18 GMT 1
Nope, jag menar nedre delen av primäreggen. Altså av någon anledning är det svårt att träffa "hela" primäreggen. Om jag ska träffa nedre delen av den (precis vid kanten) så måste jag hålla en väldigt hög vinkel. Altså väldigt väldigt hög, ungefär som när man gör en microbevel. Vet inte riktigt varför det blir så.
|
|
|
Post by terraknife on Jul 30, 2016 14:55:59 GMT 1
Försökte göra en touch-up på Gokon på 6000 efter en hel del hackande i dagarna. Körde med märkpenna och tyckte återigen jag fick lite konstigt resultat. När jag tittade på eggen utan märkpenna så såg den rätt tjock ut (dvs man såg mycket egg). Men när jag slipade vänstersidan så var det bara en tunn linje av märkpennan som försvann, trots att jag hade väldigt låg vinkel (justerade vinkeln tills det "kändes rätt"). Hade betydligt lägre vinkel än på högersidan, trots att vänstersidan teoretiskt borde ha en större slipvinkeln. På högersidan såg det normalare ut.
|
|
|
Post by limpet on Jul 30, 2016 15:36:27 GMT 1
Försökte göra en touch-up på Gokon på 6000 efter en hel del hackande i dagarna. Körde med märkpenna och tyckte återigen jag fick lite konstigt resultat. När jag tittade på eggen utan märkpenna så såg den rätt tjock ut (dvs man såg mycket egg). Men när jag slipade vänstersidan så var det bara en tunn linje av märkpennan som försvann, trots att jag hade väldigt låg vinkel (justerade vinkeln tills det "kändes rätt"). Hade betydligt lägre vinkel än på högersidan, trots att vänstersidan teoretiskt borde ha en större slipvinkeln. På högersidan såg det normalare ut. Vänstersidan är lurig. Kan inte säga att jag har förstått den fullt ut ännu. Vad jag tror är orsaken är att sekundäreggen på vänstersidan oftast är i låg vinkel, vilket betyder att primäreggen relativt sett blir väldigt liten oavsett några grader hit eller dit. Just den sidan blir lite som en mikroegg faktiskt. Om du sänker vinkeln rejält så innebär det bara att du kommer börja knapra på sekundäreggen och det blir uttunning. Jag minns att jag också brukade tänka: "fasen vad jag måste sänka vinkeln på vänstersidan, för eggen syns ju knappt!" Nu på senare tid bryr jag mig inte utan lägger det mesta av krutet att träffa rätt på högersidan, få fram en råegg, och sedan när jag slipar vänstersidan så är jag mest ute efter att vända råeggen.
|
|
|
Post by terraknife on Jul 30, 2016 16:25:02 GMT 1
Tack för svaret!
Det som gör mig förvirrad är att när jag tittar på kniven, så ser eggen mycket större ut? Kan jag bli lurad av det? För jag kan inte sänka vinkeln ännu mer.
|
|
|
Post by terraknife on Jul 30, 2016 16:36:01 GMT 1
Tillägg: jag inspekterade kniven i lite bättre ljus nu. Undre delen av eggen, vid kanten är blank och fin. Men ovanför finns en rätt tjock rand som är patinerad. Så det ser verkligen ut som att jag träffat nedre delen av eggen bara i för hög vinkel, men det kan jag omöjligt ha haft.
Kan det vara så att de polerat lite av sekundäreggen på hög grit? Så jag träffar rätt, bara att området ovanför är blankt och fint (innan patinan iaf).
Förresten, om man tittar på din coil shot så ser ju eggen rätt stor ut? Mer än en liten tunn linje iaf..
|
|
|
Post by limpet on Jul 30, 2016 19:31:37 GMT 1
Det som gör mig förvirrad är att när jag tittar på kniven, så ser eggen mycket större ut? Kan jag bli lurad av det? För jag kan inte sänka vinkeln ännu mer. Kan du inte sänka mer så får det väl duga. Bara kniven blir vassare. När du slipar fram en ny egg i framtiden så tror jag som sagt att det viktiga är att få fram en råegg. Jag undrar om dom inte "wobblar lite" när dom slipar Goko-knivarna, vilket kan leda till en högre egg men som är aningens konvex? Det här är bara spekulation, men eggen kanske i så fall skulle se ut som en enda blank egg men är svagt konvex och bildar flera vinklar? Tillägg: jag inspekterade kniven i lite bättre ljus nu. Undre delen av eggen, vid kanten är blank och fin. Men ovanför finns en rätt tjock rand som är patinerad. Så det ser verkligen ut som att jag träffat nedre delen av eggen bara i för hög vinkel, men det kan jag omöjligt ha haft. Kan det vara så att de polerat lite av sekundäreggen på hög grit? Så jag träffar rätt, bara att området ovanför är blankt och fint (innan patinan iaf). Förresten, om man tittar på din coil shot så ser ju eggen rätt stor ut? Mer än en liten tunn linje iaf.. Nu har jag inte min Goko gyuto hemma just nu, men jag kollade mina andra Goko-knivar (santoku, nakiri, petty). Dom har inte lika stor egg som min gyuto på högersidan, men vänstersidans egg är ungefär likadan som högersidan. Så när jag tänker efter så saknar nog just Goko den där lilla vänstereggen. Men som du säger, dom kanske polerade lite ovanför eggen. Eller också wobblade dom. Dom kanske bara har en hög grit roterande slipsten som dom bara drar bladet över en gång så är det klart?
|
|
|
Post by terraknife on Jul 30, 2016 19:39:51 GMT 1
Tack för svaret! Får helt enkelt vänta tills jag slipar fram en ny egg för att se. Men som du sa, det känns nästan som att eggen är lite konvex. Ska ge mig på Yukin igen imorgon och se om jag kan få till en vettig skärpa.
|
|
|
Post by limpet on Jul 30, 2016 22:30:09 GMT 1
Lycka till! Jag kom på att jag ju hade en Goko 20 cm bunka med kurouchi-finish så jag slipade precis upp den på 1000/6000 grit. Den hade inte jättestor primäregg och eggen såg ungefär lika stor ut på bägge sidorna, så jag tycker den skiljer sig från hur jag minns min stora gyuto ser ut. Att eggen ser lite hög ut på bägge sidor säger dock inte så mycket om vinklarna eftersom sekundäreggen kan vara asymmetrisk. Hursomhelst, jag började med högersidan som vanligt. Jag körde enligt muskelminnet och träffade i princip rakt på den existerande eggen så det var bara att köra på. Jag arbetade upp en råegg mycket snabbt, så sedan var det bara att vända på den för att köra vänstersidan. Här körde jag också med muskelminne och jag tyckte jag träffade rätt på eggen, men det kändes jobbigare och jag fick sämre feedback. Det kändes trögt helt enkelt, ungefär som att jag höll för låg vinkel och inte träffade eggen. Men envis som jag var tyckte jag mitt muskelminne skulle vinna den här gången så jag justerade inte vinkeln utan bara gnodde på till jag kände att all råegg hade flippat över till högra sidan. Det tog alltså längre tid att slipa vänstersidan än högersidan den här gången. Därefter putsade jag upp eggen på 6000 grit och där brukar jag bara köra typ 10 drag på vardera sidan, sedan 7 drag, sedan 5, sedan 3, 2, 1 följt av lite strigling på stenen. Skar i kork en gång och sedan lite strigling på läder. Jag testade Gokon på en tomat och helsike vad vass den blev. Den där OOTB-skärpan som var "helt ok" kan slänga sig i väggen.
|
|
|
Post by terraknife on Jul 31, 2016 11:21:14 GMT 1
Ah, folk verkar ha rätt avslappnad inställning till det här med vinkel. Typ "kör med 15 grader". Och verkar ju funka. Fanns en liten lapp i Goko-lådan där det var en bild av en nakiri som slipades och 15 grader stod utskrivet.
Hur kan det bli bra, om vinkeln inte är exakt? Antingen slipar man väl bara precis kanten på eggen, alternativt så tunnar man ut kniven. Hur får folk den vass ändå? Genom att justera på känsla? Det krävs väl en himla massa slipande för att verkligen ändra vinkeln till 15 grader om man är lite off (på en 1000-sten) och har för låg vinkel? Och om vinkeln är för hög får man en väldigt stor microbevel och slipar inte själva eggen så mycket, varpå kniven inte borde bli så vass, även om man snabbt får fram en råegg.
Det här med graderna har aldrig riktigt satt sig i muskelminnet, kanske för att jag mest slipat knivar med 9-10 grader.
|
|
|
Post by limpet on Jul 31, 2016 12:56:21 GMT 1
Avslappnad inställning till vinkel, det är frihandslipning det. Dom som brukar prata mycket om vinklar är dom som använder t ex Sharpmaker eller Edge Pro. Dom har iofs också möjligheten att på ett kontrollerat sätt prova sig fram och hitta den "ultimata vinkeln". Jag kan bara säga hur det funkar för mig personligen. Jag tror det är vanligare att jag håller för låg vinkel än för hög. Det innebär att jag ibland får kämpa på lite extra för att få fram råegg så som jag gjorde med Gokon. Om det sedan gör eggen sämre på att skära vet jag inte, men det känns ju som att det inte borde bli sämre från ett axelperspektiv i alla fall (dvs kass övergång mellan olika slipfaser). Däremot kanske eggen blir sprödare. Men jag tror inte det är en enorm skillnad. Att slipa i för hög vinkel tror jag är svårare för då börjar eggen liksom skära ned i stenen och det blir fel feedback och ljud. Det liksom skrapar alldeles för mycket.
|
|
|
Post by terraknife on Jul 31, 2016 13:10:44 GMT 1
Men säg att en kniv är 15 grader och du håller 12 grader. För att få fram en råegg måste man väl då slipa tills att eggen faktiskt blivit 12 grader. Dvs en mindre omprofilering? Borde väl ta lång lång tid, I get jobb för en sten på 1000 grit?
Testade att ge mig på Yukin med 1000-stenen. Fick gnida på rätt bra, kanske delvis för jag förstört eggen tidigare när jag försökt slipa den.
Körde på runt 15 grader (när det "kändes rätt") på högersidan. Det tog sjukt lång tid. Råeggen (eller vad det var) kändes väldigt konstig, typ rund istället för vass. Jag kände dock något tydligt på vänstra sidan av bladet och till slut fick jag sluta för det kändes så tydligt, vad det nu var. Slipfasen såg dock rätt vettig ut.
Bytte iaf sida och gned på ett tag (ganska länge faktiskt, men kan bero på stenen). Fick hålla lite högre vinkel för att det skulle kännas rätt, annars fick jag ingen råegg. Efter ett tag fick jag fram en normal och "vass" råegg på högersidan. Stroppade kniven ett trettiotal gånger på stenen, skar horisontellt genom stenen, samt genom en kork. Avslutade med ett par rundor på 6000. Blev väldigt nöjd faktiskt. Kunde iaf utan minsta ansträngning skära genom tidningspapper, utan att behöva använda någon kraft för att komma in i pappret, vilket är vassare än den kniven varit tidigare (förutom OOTB såklart.. Masakage)
|
|
|
Post by limpet on Jul 31, 2016 16:52:43 GMT 1
Men säg att en kniv är 15 grader och du håller 12 grader. För att få fram en råegg måste man väl då slipa tills att eggen faktiskt blivit 12 grader. Dvs en mindre omprofilering? Borde väl ta lång lång tid, I get jobb för en sten på 1000 grit? Låt oss säga för tydlighetens skull att primäreggen är 15 grader och jag håller 12 grader. Om bladet är tunt vid eggen så kommer primäreggen vara mycket liten (inte såg hög). I detta fall tror jag inte man märker så mycket vid en skillnad på 3 grader. Även om man ökar eggen storlek något pga sänkt vinkel är det så lite metall som behöver tas bort. Men om bladet är tjockare vid eggen, då kommer man märka skillnaden eftersom en vinkelförändring påverkar primäreggens storlek/höjd mycket mer. Det kommer man se med blotta ögat, dvs att man inte träffar slipfasen som den såg ut innan och då får man fundera på om man ska anpassa sig efter existerande vinkeln eller slipa fram en ny. I detta fall är det nog bra att ta till en grövre sten eftersom mycket mer metall behöver tas bort. När jag slet lite med Gokons vänstersida så vet jag faktiskt inte vad som var problemet. Det så ut som jag träffade rätt och inte påverkade eggens vinkel särskilt mycket, men något var det som gjorde att det tog längre tid att ta fram råegg. Men känslan av lång tid var också relativt den mycket korta tid det tog att slipa högersidan. Min egen tumregel är att följa muskelminnet & känslan så långt det bara går. Men jag inspekterar förstås oxkså hur jag träffar eggen. Det som jag då ibland kan upptäcka är att slipfasen blir större, dvs jag håller för låg vinkel jämfört med den existerande eggen. I dom flesta av dessa fall väljer jag att följa muskelminnet och de facto tunna ut eggen eftersom jag tycker kniven behöver det. Som jag skrev tidigare, en tunnare egg (och mindre axlar mot sekundäreggen) borde inte ge sämre skäregenskaper, man kanske påverkar hållbarheten. Men eftersom jag litar på mitt muskelminne så tror jag på en hållbar egg. I dom fall eggen är tunn så kan det mycket väl vara så att jag ökar primäreggens vinkel utan att veta om det. Men så länge kniven skär bra så orkar jag inte bry mig. Edit: Kom på en sak. Om det tar lång tid att ta fram en råeegg eller det blir ett ojämnt resultat så kan det vara pga wobbling eller att man håller fel vinkel. Men en annan orsak kan vara att stenen behöver planas ut.
|
|
|
Post by terraknife on Jul 31, 2016 18:50:33 GMT 1
Tack för ännu ett mycket utförligt svar! Om man nu trots allt håller 12 grader, då kommer man väl inte få fram en råegg oavsett utan att man faktiskt "slipar om" eggen till 12 grader? Vilket tar antingen relativt lång tid eller jättelång tid med en 1000-sten, beroende på bladets tjocklek. Men sålänge man faktiskt slipar tills man känner en råegg så har eggen samma vinkel man hållt? Hur ser man det på slipfasen? Om man träffar för högt tex, det borde väl knappt synas, eftersom man i princip bara träffar kanten mellan primäreggen och sekundäreggen? Dum fråga, jag vet Någon aning om varför råeggen kändes så konstig och rund vid första varvet? Jag gillar inte min 1000-sten alls. Den blir snabbt mättad med metall och den ger ingen slurry alls. Funderar på att beställa nån från JNS men vet inte vilken riktigt?
|
|
|
Post by limpet on Jul 31, 2016 20:16:56 GMT 1
Tack för ännu ett mycket utförligt svar! 1. Om man nu trots allt håller 12 grader, då kommer man väl inte få fram en råegg oavsett utan att man faktiskt "slipar om" eggen till 12 grader? Vilket tar antingen relativt lång tid eller jättelång tid med en 1000-sten, beroende på bladets tjocklek. 2. Men sålänge man faktiskt slipar tills man känner en råegg så har eggen samma vinkel man hållt? 3. Hur ser man det på slipfasen? Om man träffar för högt tex, det borde väl knappt synas, eftersom man i princip bara träffar kanten mellan primäreggen och sekundäreggen? Dum fråga, jag vet 4. Någon aning om varför råeggen kändes så konstig och rund vid första varvet? 5. Jag gillar inte min 1000-sten alls. Den blir snabbt mättad med metall och den ger ingen slurry alls. Funderar på att beställa nån från JNS men vet inte vilken riktigt? 1. Så är det. Råegg bildas om du håller en någorlunda konsekvent vinkel samtidigt som denna vinkel når ända ut till bladets slut vid eggen. Som jag skrev tidigare, är bladet tunt och primäreggen liten så spelar vinkeln lite mindre roll, det kommer gå rätt snabbt att bilda en ny egg så länge du håller samma vinkel hela tiden, även på en 1000-sten. 2. Ja. 3. Som jag skrev så är det svårt att se om bladet är tunt bakom eggen eftersom primäreggen blir väldigt liten oavsett vinkel. Men om kniven är tjockare bakom eggen så kommer du se att slipfasen blir större. Jag brukar dra några drag i en vinkel över den del av bladet där jag börjar slipningen, och sedan inspektera. På så sätt kan jag jämföra den blanka yta som bildats av min slipning med resten av eggen längre upp på bladet. 4. Nej jag vet inte. Jag vet bara att man kan få en liten rund känsla när man drar med fingret längs med den sida man precis har slipat, dvs andra sidan av råeggen. 5. Vilken sten har du? Om du ska köpa från JNS så är det JNS 1000 eller JNS 800 som gäller. För nybörjare rekommenderar jag JNS 800. Den är tyvärr inte splash & go, behöver ligga i blöt i minst 15-20 minuter och dricker sedan en massa vatten hela tiden då den är ganska porös. Den behöver också planas rätt ofta, men den är inte jättemjuk. De stora fördelarna med den är att den är skön att slipa på, ger väldigt snabbt resultat och har mycket bra feedback. Om man tunnar ut ett blad så ger den också ifrån sig lite gojs som ger en fin, matt finish. Det var JNS 800 som fick det att lossna för mig. www.japanesenaturalstones.com/jns-800-matukusuyama/
|
|
|
Post by terraknife on Jul 31, 2016 21:56:45 GMT 1
Tack! Tycker ibland råeggen känns lite konstig på en del av mina knivar. Jag känner "nånting" på andra sidan, men känns inte som en tunn vass råegg. Nåväl, det skadar ju aldrig att byta sida. Är riktigt skönt att slipa Shirogami. Efter att ha flippat råeggen en gång räcker det med några få stropp-drag för att flippa den igen. Betydligt segare på rostfria knivar.
Tack för infon. Får nog ta och beställa en JNS 800 nästa gång jag dricker vin framför datorn. Räcker det fortfarande med den, samt min nuvarande 6000-sten?
|
|
|
Post by limpet on Jul 31, 2016 23:01:18 GMT 1
Tack för infon. Får nog ta och beställa en JNS 800 nästa gång jag dricker vin framför datorn. Räcker det fortfarande med den, samt min nuvarande 6000-sten? Jag hoppar direkt upp till 6000 så det räcker. När du har blivit bättre på att slipa kommer du vilja ha någonting grövre, om du inte redan har det, om du ska sätta en ny vinkel som innebär uttunning.
|
|
|
Post by terraknife on Aug 1, 2016 19:31:39 GMT 1
Tack, det får bli en JNS-800 snart! Ska försöka att köpa på mig någon mer kniv också, har just nu endast en nakiri och 3 gyutos (plus ett gäng rostfria knivar jag aldrig använder). Tycker gyuto funkar för allt i 95% av fallen.
Är det något annat jag behöver? Jag har ingen stenhållare, utan kör med en fuktig tjock trasa under stenen. Jag har heller inget att plana stenarna med, förutom våtsandpapper, vilket har fungerat sådär. Är en läderstrigel ett vettigt köp?
|
|
|
Post by limpet on Aug 1, 2016 21:59:05 GMT 1
Tack, det får bli en JNS-800 snart! Ska försöka att köpa på mig någon mer kniv också, har just nu endast en nakiri och 3 gyutos (plus ett gäng rostfria knivar jag aldrig använder). Tycker gyuto funkar för allt i 95% av fallen. Är det något annat jag behöver? Jag har ingen stenhållare, utan kör med en fuktig tjock trasa under stenen. Jag har heller inget att plana stenarna med, förutom våtsandpapper, vilket har fungerat sådär. Är en läderstrigel ett vettigt köp? Stenhållare är trevligt, men inget måste. Så länge du känner att du har plats nog att hålla kniven på ett korrekt sätt över stenen så är det bra. Att plana stenarna är väldigt, väldigt viktigt. Vissa hårdare stenar jag har brukar ibland dessutom "glasas över" och behöver då rensas upp för att kunna ge ifrån sig slippartiklar. Atoma 140 är dyr, men väldigt bra. Om jag vore du så skulle jag faktiskt prioritera en Atoma 140 framför en JNS 800. Genom att plana och rensa upp ytan på din 1000-sten så kanske den kommer till nytt liv? Läderstrigel är väl inget måste, men jag tycker den är lite mysig och funkar bra att ta bort råegg. När jag har slipat klart en kniv så skär jag eggen i kork en gång och sedan striglar jag lite. Strigeln funkar också bra för snabba touch ups istället för att använda t ex ett keramikbryne. Rullar ihop den när jag inte använder den, så den tar inte mycket plats. Jag kör den oladdad (dvs ingen olja eller slipmedel). Köpte den från Cleancut. Ett annat alternativ är balsa med någon form av slipmedel på.
|
|
|
Post by terraknife on Aug 3, 2016 19:17:21 GMT 1
Tack! Antar att en sådan diamantplatta håller för evigt? Jag får OK planing med sandpapper, men det är lite tidsödande och jobbigt. Den ena stenen har helt OK slipverkan, men jag gillar känslan av en lerig sten. Jag har försökt att riva upp stenen lite, dels med våtsandpapper av låg grit, samt genom att gnugga två 1000-stenar möt varandra. Upplever ändå inte att jag får någon slurry alls efteråt, trots att jag rivit av se översta lagret av stenen. Hur ofta behöver man slipa sin kniv? Och hur långt är ett snöre? Gjorde ju en touch-up på Gokon. Efter detta hackade jag kanske ett tiotal tomater ganska fint, och 7-8 lökar, samt ett fåtal andra saker. Upptäckte mot slutet att tomaterna började bli lite svåra att skära. Att göra det där testet där man skär en horisontell skiva utan att röra tomaten var bara att glömma. Om jag ska vara helt nöjd får jag göra touch ups typ varannan dag. Är det vettigt? Förstår inte hur somliga lyckas underhålla en kniv i flera månader med endast strigel, eventuellt med lite polerpasta.
|
|
|
Post by limpet on Aug 3, 2016 22:52:16 GMT 1
Tack! 1. Antar att en sådan diamantplatta håller för evigt? Jag får OK planing med sandpapper, men det är lite tidsödande och jobbigt. Den ena stenen har helt OK slipverkan, men jag gillar känslan av en lerig sten. Jag har försökt att riva upp stenen lite, dels med våtsandpapper av låg grit, samt genom att gnugga två 1000-stenar möt varandra. Upplever ändå inte att jag får någon slurry alls efteråt, trots att jag rivit av se översta lagret av stenen. 2. Hur ofta behöver man slipa sin kniv? Och hur långt är ett snöre? Gjorde ju en touch-up på Gokon. Efter detta hackade jag kanske ett tiotal tomater ganska fint, och 7-8 lökar, samt ett fåtal andra saker. Upptäckte mot slutet att tomaterna började bli lite svåra att skära. Att göra det där testet där man skär en horisontell skiva utan att röra tomaten var bara att glömma. Om jag ska vara helt nöjd får jag göra touch ups typ varannan dag. Är det vettigt? Förstår inte hur somliga lyckas underhålla en kniv i flera månader med endast strigel, eventuellt med lite polerpasta. 1. Den håller nog rätt länge för oss "icke-proffs", men inte för evigt. Jag har haft min i två år nu och den funkar fortfarande utan problem. 2. Med Gokon upplever du samma sak som jag, nämligen att den tappar bettet relativt snabbt vilket inte är så bra för tomaterna. MEN jag har upplevt liknande med andra knivar där jag bara har gjort en touch up av OOTB-eggen, att denna touch up inte räcker så länge. Dom knivar som jag har slipat fram en egen egg på håller skärpan bättre. Nu när jag som sakteliga har börjat slipa upp knivar som förut bara hade OOTB-egg, däribland en Goko, så får jag se hur det håller i sig. När det gäller att hålla liv i en kniv med en strigel, så får jag ibland känslan av att dom som gör det vill att kniven ska vara superduperskärpt inför användning och striglar därför rätt ofta. Men det är bara en känsla jag får.
|
|
|
Post by terraknife on Aug 4, 2016 7:55:06 GMT 1
Tack!
Kanske har att göra med vinkeln? För touch-ups antar jag att det är extremt viktigt med rätt vinkel, och om man inte tagit fram eggen själv så är det lite svårare att få till det?
Men även om man striglar dagligen, hur får man skärpan att hålla så pass länge som somliga säger? Även med t.ex mina Akifusa-knivar, som ju håller skärpan väldigt bra, så gör jag gärna touch-ups iaf 1-2 gånger i veckan.
Jag gav mig på Gokon igen med 6000-stenen. Upplevde att vänstersidan (dvs när jag slipar med eggen från mig) var svårare att hitta en skön vinkel på. När jag tittar på eggen ser den extremt tunn ut, trots att fabrikseggen är väldigt tjock. Så av patinan ser det typ ut som en microbevel.
Tittade sedan lite på bladets geometri och det ser nästan bakvänt ut från bilden du postade tidigare på olika grinds. Vänstersidan ser ut att ha en mycket större egg, dvs flackare vinkel. Borde väl vara tvärtom? Jag är rätt säker på att jag slipar högersidan i runt 15 grader. På Gokon (som jag äntligen fått kläm på att slipa) verkar högersidan vara i 15 grader, och vänstersidan lite högre.
|
|
|
Post by limpet on Aug 4, 2016 14:08:09 GMT 1
Tack! 1. Kanske har att göra med vinkeln? För touch-ups antar jag att det är extremt viktigt med rätt vinkel, och om man inte tagit fram eggen själv så är det lite svårare att få till det? 2. Men även om man striglar dagligen, hur får man skärpan att hålla så pass länge som somliga säger? Även med t.ex mina Akifusa-knivar, som ju håller skärpan väldigt bra, så gör jag gärna touch-ups iaf 1-2 gånger i veckan. 3. Jag gav mig på Gokon igen med 6000-stenen. Upplevde att vänstersidan (dvs när jag slipar med eggen från mig) var svårare att hitta en skön vinkel på. När jag tittar på eggen ser den extremt tunn ut, trots att fabrikseggen är väldigt tjock. Så av patinan ser det typ ut som en microbevel. Tittade sedan lite på bladets geometri och det ser nästan bakvänt ut från bilden du postade tidigare på olika grinds. Vänstersidan ser ut att ha en mycket större egg, dvs flackare vinkel. Borde väl vara tvärtom? Jag är rätt säker på att jag slipar högersidan i runt 15 grader. På Gokon (som jag äntligen fått kläm på att slipa) verkar högersidan vara i 15 grader, och vänstersidan lite högre. 1. Så kan det vara, dvs att när man har slipat upp den med sin egen vinkel (mycket på känsla) så stämmer det bättre senare när man gör touch ups. Men jag vet ärligt talat inte hur mycket detta spelar roll. 2. Jag är tyvärr dålig på att svara på sådana här frågor om hur länge en kniv ska hålla skärpan. Jag har så många knivar som jag byter mellan. Jag läste dock en intressant tråd om tomater på KKF och tydligen är shirogami extra känsligt och tappar bettet snabbare när det gäller tomater. Som om bettet bara sitter rätt ytligt efter en touch up så kanske det försvinner extra snabbt pga syran i tomater? Här finns tråden, länkar till sidan med Steampunks inlägg om skillnaden mellan aogami & shirogami: www.kitchenknifeforums.com/showthread.php/28181-Cutting-Tomatoes-with-Your-Good-Knife/page43. Dina frågor börjar bli svåra att svara på utan att jag får se kniven själv. Jag tror inte ens foton hjälper särskilt mycket då jag skulle behöva vrida & vända och inspektera eggen. När du gör touch ups så får du inte fram någon råegg antar jag, och då saknar du det solida kvittot på hur bra du träffar eggen. För övrigt slipade jag i förrgår och igår om en liten nakiri jag har i aogami #1. Jag slipade om den två gånger tidigare i veckan och jag fick den vass men retade mig på att det tog lång tid att ta fram råegg, särskilt på baksidan (vänstersidan). Här kunde jag ha valt att höja vinkel, men istället valde jag att tunna ut eggen. Så i förrgår körde jag på med Atoma 400, JNS 300 och JNS 800 bakom eggen. Igår så slipade jag upp primäreggen igen med JNS 1000 + 6000 och det var en stor skillnad. Det var mycket lättare att slipa fram råegg nu.
|
|
|
Post by terraknife on Aug 4, 2016 17:06:17 GMT 1
Blir lite förvirrad bara, eftersom jag sett din choil shot, och tycker mitt blad ser omvänt ut. Samt att du tyckte 15 grader var i lägsta laget för vänstersidan.
Gav mig på Gokon igen iaf och provade nu med 10 grader på vänstersidan. Samma sak. Det var inte förräns jag sänkte ytterligare, kanske runt 6-7 grader, som patinan började försvinna.
Är detta ens vettigt? En kniv med 15 grader på högersidan och 6 grader på vänstersidan? Förhållandet skulle ju iofs bli 70/30 då, men känns ändå konstigt med en så låg vinkel.
|
|
|
Post by limpet on Aug 4, 2016 18:13:34 GMT 1
Blir lite förvirrad bara, eftersom jag sett din choil shot, och tycker mitt blad ser omvänt ut. Samt att du tyckte 15 grader var i lägsta laget för vänstersidan. Gav mig på Gokon igen iaf och provade nu med 10 grader på vänstersidan. Samma sak. Det var inte förräns jag sänkte ytterligare, kanske runt 6-7 grader, som patinan började försvinna. Är detta ens vettigt? En kniv med 15 grader på högersidan och 6 grader på vänstersidan? Förhållandet skulle ju iofs bli 70/30 då, men känns ändå konstigt med en så låg vinkel. Jag börjar själv bli förvirrad och glömmer vad jag har sagt. Detta är egentligen inte en särskilt effektiv diskussion, då det är lite för mycket ord om detaljer och för lite visuell information. För det första, bara så att det inte finns något missförstånd: vänstersidan på bladet är vänstra sidan när man håller eggen nedåt, vilket betyder att i ett normalt "choil shot" där eggen pekar uppåt så är vänstra sidan den högra sidan. För det andra: jag kom på att jag faktiskt hade en extra Goko gyuto 240 som låg i en låda och skräpade. Så jag kollade in den och drog några drag på en 6000 grit-sten. Det verkar som att Gokon är slipad med väldigt låga vinklar på primäreggen och det är därför den är så stor. Jag misstänkte förut att det man tror är primäregg egentligen inte är det utan att det finns en mikroegg någonstans, men nu tror jag inte så är fallet. Jag slipade enligt muskelminne på högersidan vilket ledde till att bara nedre delen av eggen slipades. Jag var tvungen att sänka vinkeln något för att träffa rätt. Samma sak med vänstersidan och där fick jag sänka ordentligt. Känns det bekant? När jag har gjort touch ups på min Goko gyuto tidigare så kan jag mycket väl ha slarvat genom att inte inspektera resultat så noga med ögat, slipat i för hög vinkel och därmed skapat en liten mikroegg. Men bara för att vinkeln var för hög så behöver eggen inte fungera dåligt, den vara bara hög i jämförelse hur den var slipad förut. Jag tyckte eggen blev vass och det var viktigast. Jag kollade också in alla mina andra Goko-knivar (santoku, nakiri, petty och bunka 20 cm) och ingen av dom har en så stor primäregg som gyuton har. I vissa fall (t ex nakiri) tror jag det kan bero på ett tunnare blad. I andra fall har dom säkert slipat i en högre vinkel. Så det finns väl helt enkelt inget direkt facit som stämmer med alla knivar. När jag tittar närmare på mitt choil shot så ser det faktiskt ut som att högra sidan har större vinkel än vänstra. Primäreggen följer därför samma asymmetri som sekundäreggen. Det finns säkert fler typer av slipningar en skissen jag länkade in. Om man skulle märka att Gokon chippade mycket så skulle nog en mikroegg på vänster sida vara på sin plats.
|
|
|
Post by terraknife on Aug 4, 2016 18:50:40 GMT 1
Tack för svaret! Haha, en extra Goko som låg och skräpade Varför sa du inte det från början! Du har det bra du, jag har för få knivar för att kunna slipa så ofta som jag vill. Jag tyckte kniven blev helt OK med senaste slipningen, skiljde sig inte jättemkt från när jag hade högre vinkel, men är ju bara touch-ups. Får slipa den på riktigt snart så jag verkligen kan sätta den eggen. Återkommer säkert när jag förstört skärpan Är lite nöjdare med mina 1000-stenar igen, efter att ha spenderat lite tid med att plana dem. Men får nog bli en atoma ändå någon gång. Ohishin tar bort metall ganska snabbt, tycker bara det är så dålig känsla och feedback i den. Gillar dock 6000-stenen på andra sidan.
|
|
|
Post by bonterra on Aug 30, 2016 19:22:20 GMT 1
Jag upptäckte häromdagen att min slipsten (Naniwa 1000/3000) spruckit, först tvärs över 1000-sidan och sedan när jag skulle toppa upp en av mina knivar sprack även 3000-sidan. Den har inte gått av helt (än) men det känns inte som det kommer hålla i längden. Jag som alltid varit noga med att torka stenen stående på ena sidan innan jag lagt tillbaka den i sin kartong. Nåväl, jag måste köpa något nytt, det känns inte som om jag kan stå och fila på en halv sten så många gånger innan jag får spel. Jag är rätt nöjd med kombon jag haft, jag är inte den som ger mig på speciellt stora jobb så jag tänker mig något med ungefär samma grit. Cleancut har ju några olika men vad skall man välja? Shapton finns ju både som hel-sten och monterade på glas. Eller Ohishi? Minosharp?
|
|
|
Post by ershak on Aug 30, 2016 20:49:58 GMT 1
Jag hade valt Shapton.
|
|
|
Post by bonterra on Aug 30, 2016 20:53:05 GMT 1
Shapton Pro (hel-sten) eller Glass?
|
|