Tor
Gyuto
Posts: 20
|
Post by Tor on May 20, 2015 20:26:31 GMT 1
Jag lånar helt fräckt tråden för en kort fråga, hoppas det är ok. Vad är det för fördelar med våtslip kontra torr?
|
|
brago
Yanagiba
Posts: 205
|
Post by brago on May 20, 2015 21:54:47 GMT 1
Om du menar i jämförelse med system som typ sharpmaker så är det stor skillnad i effektivitet i materialavverkan. Torrt på bandslip går fort men med risk att eggen bränns.
|
|
brago
Yanagiba
Posts: 205
|
Post by brago on May 20, 2015 22:04:03 GMT 1
Ett till klipp som trillade bort i inlägget ovan
|
|
Tor
Gyuto
Posts: 20
|
Post by Tor on May 20, 2015 22:29:57 GMT 1
Ah, tack. Nu menade jag kanske inte bandslip utan högst ordinärt skavande för hand. Men jag fattar grejen.
|
|
|
Post by terraknife on May 22, 2015 9:43:22 GMT 1
Har haft lite problem med våtstenen. Det känns lite fel när jag använder den, som att den inte är helt platt, och jag har svårt att få hela knivbladet att få kontakt med stenen. Har försökt platta till den genom att lägga våtslippapper på en plan yta och gnugga. Dock får jag känslan av att stenen (kanske p.g.a. felaktig utplaning) är högre i mitten? Kanske har jag slipat felaktigt och lagt trycket med fingrarna för nära kanten. När jag drar stenen fram och tillbaka över sandpappret så wobblar den lite, jag kan höra hur den slår i ytan lite, så det blir ett klankande ljud fram och tillbaka. Några erfarenheter / ideér om hur jag kan fixa till detta?
|
|
|
Post by bigbadwolfen on May 22, 2015 17:37:41 GMT 1
Ett hett tips är att först och främst börja med något som är 100% platt, en marksten eller granitplatta eller liknande då köksbänkar, bord, arbetsbänkar osv ofta är lite ojämna. När du väl har något platt så rita ett rutmönster på slipstenen. När du nu planar stenen kommer du se vad det finns high/low spots (där mönstret försvinner snabbt/långsamt) gör detta 2ggr så är du säker på att stenen är helt platt
|
|
|
Post by terraknife on May 22, 2015 20:04:06 GMT 1
Ett hett tips är att först och främst börja med något som är 100% platt, en marksten eller granitplatta eller liknande då köksbänkar, bord, arbetsbänkar osv ofta är lite ojämna. När du väl har något platt så rita ett rutmönster på slipstenen. När du nu planar stenen kommer du se vad det finns high/low spots (där mönstret försvinner snabbt/långsamt) gör detta 2ggr så är du säker på att stenen är helt platt Tack för svaret! Jag använder en plan glasskiva som underlag, den borde vara helt plan. Jag har provat att rita ett rutmönster med blyertspenna (sett på youtube). Det finns mycket riktigt high/low spots. Problemet är att det bildas ganska snabbt en slurry, vilket gör att även blyertsen i low-spotsen försvinner väldigt snabbt, även om de inte har någon vidare kontakt med sandpappret. Bör jag använda någon annan sorts penna? Har t.ex en vattenfast märkpenna som jag använder för att kolla vilken del av eggen som slipas. Är det OK att rita på stenen med den? Eller kan "bläcket" sjunka in i stenen och förstöra något?
|
|
|
Post by robin on May 22, 2015 22:07:30 GMT 1
Är det så att den är högre i mitten har du kanske planat den och tryckt lite väl hårt på ändarna av stenen. Du kan korrigera genom att hålla på stenens bakända och bara dra den mot dig på sandpappret. Det finns med på den här länken ganska långt upp, det gäller visserligen handtagsskalor men det är samma teknik: www4.gvsu.edu/triert/cache/articles/nw1/scales1.htm
|
|
|
Post by terraknife on May 22, 2015 22:52:30 GMT 1
Är det så att den är högre i mitten har du kanske planat den och tryckt lite väl hårt på ändarna av stenen. Du kan korrigera genom att hålla på stenens bakända och bara dra den mot dig på sandpappret. Det finns med på den här länken ganska långt upp, det gäller visserligen handtagsskalor men det är samma teknik: www4.gvsu.edu/triert/cache/articles/nw1/scales1.htmTack för svaret, jag ska prova det imorgon. Jag vet inte riktigt i vilket skick min sten är, och som du säger kan jag mycket väl ha planat den felaktigt. Ska prova imorgon med att dra stenen mot mig genom att hålla på bakändan och se vad som händer. Behöver jag då vända stenen ibland? Om jag endast håller på bakändan och drar den mot mig så vet jag inte om trycket neråt blir tillräckligt stort för att plana stenen. Men om jag trycker neråt blir väl stenen mest planad på sidan där jag håller, och inte sidan som är mot mig?
|
|
|
Post by robin on May 22, 2015 23:06:11 GMT 1
Kolla mot en rak kant så borde du kunna se var och hur den är ojämn. Jag tänkte nog att du inte behöver trycka så mycket. Vill du trycka lite är det bara försöka hålla det jämnt i mitten. Just att bara dra mot sig hjälper väldigt mycket.
|
|
|
Post by terraknife on May 22, 2015 23:09:13 GMT 1
Kolla mot en rak kant så borde du kunna se var och hur den är ojämn. Jag tänkte nog att du inte behöver trycka så mycket. Vill du trycka lite är det bara försöka hålla det jämnt i mitten. Just att bara dra mot sig hjälper väldigt mycket. Tack för tipset, jag ska prova imorgon bitti! Jag antar att i värsta fall får jag slipa ner mitten av stenen ovanifrån (typ med sandpapper och kloss) tills den blir lite ihålig, och sedan slipa den som vanligt. Gör det något om stenen är lite sned, om den är plan? Dvs inte lika hög på vänster och höger sida?
|
|
|
Post by robin on May 22, 2015 23:31:05 GMT 1
Mig skulle det nog inte göra något. Bara man har en plan yta att slipa på och kan hålla någotsånär konstant vinkel mot. Du kan ju justera med underlaget också om det stör dig.
|
|
|
Post by terraknife on May 24, 2015 0:15:28 GMT 1
Jag provade att försöka plana mitten av stenen, och det blev något bättre. Upplever dock att sandpappret (våtslippapper, 120 grit) inte biter så mycket på 1000-sidan av stenen (Ohishi). 6000-sidan käkar den dock upp väldigt snabbt, så den blev ganska plan. Upplever dock fortfarande att kniven skär i kanten av stenen. Har även en King 800 som jag inte har provat än, den bör väl vara mjuk och lätt att hålla plan.
Tanakan (Aogami 2) och Akifusa-knivarna blir väldigt bra efter slipning och håller skärpan bra. De Global-knivarna som jag slipat upp tappar dock skärpan snabbt. De var ganska slöa och välanvända när jag fick stenen, till skillnad från Tanakan/Akifusa. Jag kör först på 1000-stenen och sedan polerar med 6000-stenen, och efteråt kan jag enkelt skära papper och raka av armhåret relativt enkelt. Upplever dock att skärpan försvinner ganska snabbt, och var inte nöjd efter att ha skurit några fasta potatisar och hackat några lökar.
|
|
|
Post by terraknife on May 25, 2015 21:49:03 GMT 1
Här kommer ännu en av mina patenterade idiotfrågor Hur bör feedbacken / ljudet från stenen vara (i detta fallet en relativt hård Ohishi)? När jag skulle gå på 6000-stenen (efter att ha slipat upp en ordentlig råegg på 1000) så ganska så snabbt så hörde jag inte något "skrapande" läte på ena sidan. Tänkte att det var för att stenen är ojämn, eller för att vinkeln är fel. Ritade med märkpenna och det verkade som att jag träffade eggen, men den såg väldigt blank ut. Andra sidan av kniven hördes dock mer, även om det blev lite mindre efter ett tag. Ska det vara så, att stenen knappt känns/hörs när ytan är polerad till max (för griten man är på)? Tittade på eggen under en lampa och den såg väldigt blank och fin ut.
|
|
|
Post by pankreatit2 on May 25, 2015 22:20:08 GMT 1
Gissar att det var råeggen som gjorde att det skrapade mer när du vände på bladet, när den försvann avtog också ljudet. Men ju mer matrial stenen tar bort ju mer borde det låta, men det kan kanske också ha med hur våt stenen är i just det ögonblicket.
|
|
|
Post by terraknife on May 26, 2015 21:41:10 GMT 1
Tack för svaret! Jag provade idag att slipa lite mer på den sidan som fick "kontakt", försiktigt för att slipa bort burret. Resultatet blev väldigt bra faktiskt. Det var på en av Globalknivarna som för två veckor sen inte gick att använda till något vettigt alls, och som nu rakar armhåret relativt enkelt.
En annan sak jag börjat få problem med är att det känns som att jag ibland vinklar handen som håller kniven, så att kniven inte ligger plan mot stenen, utan snarare träffar kanten. Kanske är lite överarbetad efter att slipat och planat varje dag nu ett tag. Några tips?
|
|
gudis
Yanagiba
Posts: 170
|
Post by gudis on Jul 3, 2015 11:31:20 GMT 1
Det är bara övning, övning och återigen övning som gör att man kan slipa konsekvent. Något som man INTE skall ha är bråttom
|
|
|
Post by terraknife on Jul 6, 2015 8:16:07 GMT 1
Tack för svaret och infon! Jag ska nog snart prova att gå på kniven med 6000-stenen och se hur det blir. Vet inte om det är tillräckligt fin grit för att få samma skärpa som kniven hade OOTB. Eventuellt kompletterar jag snart stenarna med en strigel.
Angående bladets utseende så är detta nog den första kniven jag har där man verkligen kan se shinogi-linjen. Om jag i framtiden vill tunna ut kniven lite, när jag slipat den tillräckligt många gånger, är det då bara att lägga ner kniven och trycka med fingret strax under shinogi-linjen? Så att det utrymmet mellan shinogi och eggen har kontakt med stenen? Det borde väl vara enklare än att slipa primäreggen, eftersom det är så pass stor yta som kommer ligga mot stenen, så att hålla vinkeln borde inte vara några problem? Jag har tittat lite videos om att tunna ut kniven, men där har det i princip bara sagts att man ska ha en flackare vinkeln än vid slipning av primäreggen.
Mod: Flyttade denna post och några efterföljande till denna tråd. /limpet
|
|
|
Post by bonterra on Jul 6, 2015 10:07:04 GMT 1
Tog fram min nyköpta 1000/3000 Nagura-sten igår och tänkte ge min kockkniv en omgång, en Wakui i shirogami #2 med rostfri cladding som tappat det där lilla extra. Jag målade på rätt friskt med spritpennan längs eggen och satte igång efter att stenen fått ligga i vatten 10-15 min. Det första jag upptäckte var att kniven var slipad i en mycket skarp vinkel, < 10° och det var inte helt lätt att hitta rätt läge mot stenen. Efter en lite stund tyckte jag att det gick hyfsat på vänstersidan av bladet: Större bild
Högersidan däremot var en helt annan historia, riktigt svårt att få till det: Större bild
Till slut tyckte jag iaf att jag fått till det så pass att jag kunde raka bort några hårstrån på armen så jag nöjde mig för den här gången. Inte helt lätt att få till knycken, det kommer nog att krävas lite övning här...
|
|
|
Post by limpet on Jul 6, 2015 13:53:35 GMT 1
1. Tack för svaret och infon! Jag ska nog snart prova att gå på kniven med 6000-stenen och se hur det blir. Vet inte om det är tillräckligt fin grit för att få samma skärpa som kniven hade OOTB. Eventuellt kompletterar jag snart stenarna med en strigel. 2. Angående bladets utseende så är detta nog den första kniven jag har där man verkligen kan se shinogi-linjen. Om jag i framtiden vill tunna ut kniven lite, när jag slipat den tillräckligt många gånger, är det då bara att lägga ner kniven och trycka med fingret strax under shinogi-linjen? Så att det utrymmet mellan shinogi och eggen har kontakt med stenen? Det borde väl vara enklare än att slipa primäreggen, eftersom det är så pass stor yta som kommer ligga mot stenen, så att hålla vinkeln borde inte vara några problem? Jag har tittat lite videos om att tunna ut kniven, men där har det i princip bara sagts att man ska ha en flackare vinkeln än vid slipning av primäreggen. 1. 6000 grit kommer räcka långt. Slipar man för mycket med riktigt hög grit finns risken att eggen förlorar bettet och blir mer som en rakkniv. Men hur man vill ha skärpan är nog ganska personligt. Jag brukar göra en touch up när kniven inte längre klarar av tomater, dvs att den har tappat bettet. 2. Låter lite som att du har tittat på ett videoklipp om hur man slipar enkelslipade knivar? Där är shinogi-linjen en viktig del av knivens anatomi och den ska höjas lite när man tunnar ut kniven. Dubbelslipade knivar är lite lurigare. Ibland finns ingen shinogi-linje. Det kan vara olika typer av finish som döljer den, eller också är kniven konvext slipad, har lite mer avancerad geometri, asymmetri etc. Shinogi är strikt sett en del av anatomin hos enkelslipade knivar, inte dubbelslipade. När jag var nybörjare trodde jag att uttunning helt enkelt var att lägga kniven platt mot stenen och sedan trycka ned eggen mot den och på sätt slipa hela kiriban, dvs blade path, det som är under shinogi. Men såklart visade det sig att detta parti inte var helt platt. Det var också jobbigt att slipa på en så stor yta. Nu när jag tunnar ut så tunnar jag ut "bakom eggen", dvs sänker vinkeln lite så att stenen slipar lite ovanför eggen. Här kan det vara bra att använda tuschpenna om man är osäker på hur långt upp på bladet som stenen tar.
|
|
|
Post by terraknife on Jul 6, 2015 14:05:45 GMT 1
Kanske kan flytta denna diskussion till min bybörjartråd på slipnings-delen av forumet så vi inte kladdar ner köpe-tråden? (Mod: Javisst, flyttat! /limpet)1. Finns det någon poäng alls för min del att köra med en läderstrigel, eller kanske balsaträ med någon spray? 2. Ah, givetvis var det inte så enkelt som jag trodde. Då låter uttunning ännu svårare än slipning av eggen Förhoppningsvis kommer jag kunna vänta ett någorlunda bra tag innan jag börjar med detta. Om det blir fel känns det svårare att fixa till än om man bara råkar missa vinkeln på primäreggen.
|
|
|
Post by limpet on Jul 6, 2015 14:06:35 GMT 1
Tog fram min nyköpta 1000/3000 Nagura-sten igår och tänkte ge min kockkniv en omgång, en Wakui i shirogami #2 med rostfri cladding som tappat det där lilla extra. Jag målade på rätt friskt med spritpennan längs eggen och satte igång efter att stenen fått ligga i vatten 10-15 min. Det första jag upptäckte var att kniven var slipad i en mycket skarp vinkel, < 10° och det var inte helt lätt att hitta rätt läge mot stenen. Efter en lite stund tyckte jag att det gick hyfsat på vänstersidan av bladet: Större bild
Högersidan däremot var en helt annan historia, riktigt svårt att få till det: Större bild
Till slut tyckte jag iaf att jag fått till det så pass att jag kunde raka bort några hårstrån på armen så jag nöjde mig för den här gången. Inte helt lätt att få till knycken, det kommer nog att krävas lite övning här... Det är inte ovanligt att både primäregg och sekundäregg (slipfasen/geometrin) är flackare på vänstersidan, dvs lägre vinkel. När jag tittar på dina bilder och ser hur märkpennan har slipats bort så verkar du ha slipat i alldeles för låg vinkel. Eller också har du wobblat, dvs inte hållit vinkeln stadigt och råkat slipa för högt upp. Det räcker ju med ett enda drag för att ta bort märkpennan. Om din Wakui gyuto liknar min Wakui nakiri så har den en väldigt tunn egg. Tunn egg = låg vinkel på sekundäreggen. Det i sin tur leder till att primäreggen, alltså den skärande eggen längst ut, blir väldigt smal. Det kan vara så att den knappt syns utan bara glimrar till om ljuset faller in på rätt sätt. Efter att ha slipat primäreggen borde det se ut något liknande det som du har längst upp mot spetsen på högersidan du slipade. Men som sagt, nu antar jag att knivens primäregg är så pass liten. Om du wobblar mycket och gör ett "felskär", så kan du ju alltid fylla i med märkpenna igen. Edit: Länkar till denna bild som jag tycker visar anatomin rätt bra. Sekundäreggen har en lägre vinkel än primäreggen. Om sekundäreggen är tunn längst ut så blir alltså primäreggen bara som en liten kant utanpå detta.
|
|
|
Post by limpet on Jul 6, 2015 15:43:12 GMT 1
1. Finns det någon poäng alls för min del att köra med en läderstrigel, eller kanske balsaträ med någon spray? 2. Ah, givetvis var det inte så enkelt som jag trodde. Då låter uttunning ännu svårare än slipning av eggen Förhoppningsvis kommer jag kunna vänta ett någorlunda bra tag innan jag börjar med detta. Om det blir fel känns det svårare att fixa till än om man bara råkar missa vinkeln på primäreggen. 1. Jag är ingen expert på strigling, men antagligen tar den annorlunda på eggen än en slipsten. Slutresultatet på eggen beror inte heller bara på hur högt i grit man går, utan också hur stora hopp det är mellan olika grit och hur länge man slipar på varje sten. Jag vet många som striglar och tycker det ger ypperlig skärpa. Jag tror många också gillar att använda det som en skonsam metod (det är inte så mycket metall som går åt) för att göra touch ups så långt det går innan man måste gå tillbaka till stenarna. Jag har själv funderat på att börja strigla med 1 mikron på balsa följt av naket läder, men det har inte blivit av ännu. Sen så gillar jag mina stenar rätt mycket och slipper helst ännu mer utrustning att hålla reda på. 2. Nej, det verkar faktiskt vara enklare med enkelslipade knivar. Dom är som byggda för kontinuerlig uttunning med en tydlig anatomi. (Men inget är givetvis helt enkelt i detta sammanhang, utan det krävs mycket övning) Gör som jag och köp nya knivar hela tiden, då kommer du aldrig slita ut dom. Dom knivar jag har tunnat ut har varit tjocka bakom eggen OOTB.
|
|
|
Post by limpet on Jul 6, 2015 17:40:04 GMT 1
För att illustrera en liten primäregg så bestämde jag mig för att göra en touch up på min Itinomonn Kasumi Gyuto 270. Jag har aldrig slipat den och den hade fått lite mikrochippning så det passade ju bra. Jag märkte upp ena sidan med märkpenna och tog några foton före och efter slipningen. Som synes är primäreggen inte jättestor precis. Det var svårt att ta ett bra foto efter slipningen eftersom ljuset måste falla in i precis rätt vinkel, men man ser hur primäreggen glimrar till här och var. Sista fotot är på min gamla IKEA-kniv för att visa primäreggen på en riktig tjockis. När primäreggen blir så stor har man antingen slipat i en väldigt låg vinkel eller också är bladet tjockt vid eggen. Den här kniven är tjock. Vete tusan vilken vinkel den hade från början. Den är nu vass men behöver tunnas ut för att skära bättre. Här är bilderna: drive.google.com/folderview?id=0BxEKq9uJ-aX7fi01QVllOWJCel9oRHk1bHoyRFZVQl9wZ3FtOTZkSGhITGJVTDZoU19UUWs&usp=sharing
|
|
|
Post by pankreatit2 on Jul 7, 2015 0:32:03 GMT 1
Tog fram min nyköpta 1000/3000 Nagura-sten igår och tänkte ge min kockkniv en omgång, en Wakui i shirogami #2 med rostfri cladding som tappat det där lilla extra. Jag målade på rätt friskt med spritpennan längs eggen och satte igång efter att stenen fått ligga i vatten 10-15 min. Det första jag upptäckte var att kniven var slipad i en mycket skarp vinkel, < 10° och det var inte helt lätt att hitta rätt läge mot stenen. Efter en lite stund tyckte jag att det gick hyfsat på vänstersidan av bladet: Större bild
Högersidan däremot var en helt annan historia, riktigt svårt att få till det: Större bild
Till slut tyckte jag iaf att jag fått till det så pass att jag kunde raka bort några hårstrån på armen så jag nöjde mig för den här gången. Inte helt lätt att få till knycken, det kommer nog att krävas lite övning här... Den har inte en asymetriksk slipvinkel då, 70/30 tex? Det är ganska vanligt på japanska knivar. Då blir det gärna sådär om man håller samma vinkel på båda sidorna.
|
|
|
Post by bonterra on Jul 7, 2015 12:30:40 GMT 1
Det är inte ovanligt att både primäregg och sekundäregg (slipfasen/geometrin) är flackare på vänstersidan, dvs lägre vinkel. När jag tittar på dina bilder och ser hur märkpennan har slipats bort så verkar du ha slipat i alldeles för låg vinkel. Eller också har du wobblat, dvs inte hållit vinkeln stadigt och råkat slipa för högt upp. Det räcker ju med ett enda drag för att ta bort märkpennan. Om din Wakui gyuto liknar min Wakui nakiri så har den en väldigt tunn egg. Tunn egg = låg vinkel på sekundäreggen. Det i sin tur leder till att primäreggen, alltså den skärande eggen längst ut, blir väldigt smal. Det kan vara så att den knappt syns utan bara glimrar till om ljuset faller in på rätt sätt. Efter att ha slipat primäreggen borde det se ut något liknande det som du har längst upp mot spetsen på högersidan du slipade. Men som sagt, nu antar jag att knivens primäregg är så pass liten. Om du wobblar mycket och gör ett "felskär", så kan du ju alltid fylla i med märkpenna igen. Edit: Länkar till denna bild som jag tycker visar anatomin rätt bra. Sekundäreggen har en lägre vinkel än primäreggen. Om sekundäreggen är tunn längst ut så blir alltså primäreggen bara som en liten kant utanpå detta. För att illustrera en liten primäregg så bestämde jag mig för att göra en touch up på min Itinomonn Kasumi Gyuto 270. Jag har aldrig slipat den och den hade fått lite mikrochippning så det passade ju bra. Jag märkte upp ena sidan med märkpenna och tog några foton före och efter slipningen. Som synes är primäreggen inte jättestor precis. Det var svårt att ta ett bra foto efter slipningen eftersom ljuset måste falla in i precis rätt vinkel, men man ser hur primäreggen glimrar till här och var. Sista fotot är på min gamla IKEA-kniv för att visa primäreggen på en riktig tjockis. När primäreggen blir så stor har man antingen slipat i en väldigt låg vinkel eller också är bladet tjockt vid eggen. Den här kniven är tjock. Vete tusan vilken vinkel den hade från början. Den är nu vass men behöver tunnas ut för att skära bättre. Här är bilderna: drive.google.com/folderview?id=0BxEKq9uJ-aX7fi01QVllOWJCel9oRHk1bHoyRFZVQl9wZ3FtOTZkSGhITGJVTDZoU19UUWs&usp=sharingTack, det var nog jag som missförstått hur jag skulle slipa. Jag tyckte att det var en lite för låg vinkel för att vara hållbart, nu förstår jag att jag har varit och petat mer på sekundäreggen än jag hade tänkt mig. Med bilderna på din Itinomonn blev det desto tydligare! Jag räknade lite snabbt på vinklarna och konstaterade att för att nå 10° skall jag hålla knivryggen ca 9 mm över stenen, för 15° 11mm. Det gäller att vara stadig på handen!
|
|
|
Post by limpet on Jul 7, 2015 15:42:51 GMT 1
Tack, det var nog jag som missförstått hur jag skulle slipa. Jag tyckte att det var en lite för låg vinkel för att vara hållbart, nu förstår jag att jag har varit och petat mer på sekundäreggen än jag hade tänkt mig. Med bilderna på din Itinomonn blev det desto tydligare! Jag räknade lite snabbt på vinklarna och konstaterade att för att nå 10° skall jag hålla knivryggen ca 9 mm över stenen, för 15° 11mm. Det gäller att vara stadig på handen! Ja, det är svårt att veta exakt vilken vinkel man håller när man slipar frihand och den blir säkert inte helt konsekvent längs med hela eggen. När jag slipar nere vid hälen brukar jag få trycka ned handtaget lite och vid spetsen lyfter jag upp det lite. Jag håller knivryggen i ungefär samma höjd över stenen för alla knivar jag slipar, men jag kontrollerar också var jag träffar någonstans med slipningen. När man slipar primäreggen uppstår ett visst slags ljud och motstånd eftersom man på sätt och viss skär med eggen mot stenen. När man slipar med grov grit får man sedan fram en råegg som kvitto på att man faktiskt träffar eggen. Sedan kan man ju förstås ha slipat i lite för stor vinkel, det är svårt att veta. När jag går upp till högre grit så håller jag såklart samma vinkel så gott jag kan. Här slipar jag inte fram en råegg, men jag kan se att eggen blir skinande blank från slipningen.
|
|
|
Post by terraknife on Aug 3, 2015 23:54:07 GMT 1
Blir galen på knivslipningen. Tog en pause i några veckor (barn tar tid från det viktiga i livet). Vet inte om det är för att jag slitit ner (Slipat ner! den initiala slipningen från tillverkarna, men jag lyckas inte få kolstålsknivarna så vassa som jag vill. Mitt förfarande är: Börjar på 1000-stenen (ibland 800-stenen). Kör på på en sida tills jag får en tydlig råegg. Antagligen kör jag på lite längre än vad som är optimalt, men jag vill verkligen kunna känna den. Jag har filmat det framifrån med mobilkamera och kan inte se någon direkt wobbling. Byter sedan sida och kör ungefär lika många drag, så råeggen flippas. Fortsätter att flippa eggen en tre-fyra gånger, med färre drag mellan varje varv. Sedan kör jag ytterliggare några vändningar med mycket lätt tryck, för att försöka slipa bort lite av råeggen. Stroppar kniven några gånger mot stenen och skär genom kork. Upprepar detta några gånger. Byter sedan till 6000-stenen. Jag brukar inte känna råeggen där, men jag gnuggar på ett bra tag. Efter några varv stroppar jag kniven ett par gånger och skär genom kork. Eggen ser väldigt blank och fin ut, och jag ser en tydlig kontrast mellan eggen och patinan. Några tips vad som kan gå fel, eller hur jag på något sätt kan kolla undertiden om jag är på rätt väg? Tycker inte knivarna skär genom tomater särskilt bra. Om jag rakar armhåret så rakas det inte av cleant. Visst försvinner en del, men det känns nästan som att jag drar av det.
|
|
|
Post by robin on Aug 4, 2015 13:12:52 GMT 1
ok, jag tror du är bra på att avverka och göra det stora jobbet, men behöver få in en teknik för att centrera och minimera råeggen lite bättre.
Jag gör som du och flippar råeggen, med så få drag och lätt tryck som möjligt. Sen avslutar jag med att dra ca 10-15 alternerande drag från varje sida med inget tryck, bara knivens vikt eller ännu mindre, för att centrera och få mindre råegg. Jag tycker det hjälper, testa. Sedan går jag till 5000 och gör samma procedur där. Superförsiktigt de sista dragen. Jag stroppar inte på stenarna, och använder kork/trä mycket sällan för att dra av råegg. bara om jag haft någon grövre sten med kan det behövas.
Vad jag tror gör största skillnaden dock, är att jag polerar av den sista råeggen på en balsastrigel. Även om jag gör en slarvig touch-up bara med 1000-stenen, blir det läskigt vasst efter några drag på strigeln.
|
|
|
Post by terraknife on Aug 4, 2015 15:52:25 GMT 1
Jag testade att ge mig på Yukin idag igen, och resultatet blev avsevärt bättre! Flippade råeggen några extra gånger (krävs ju bara något drag på varje sida mot slutet) och gnuggade på ett bra tag med extremt lätt tryck. Vad som eventuellt kan ha hjälpt är också att jag "stroppade" kniven mot stenen med betydligt lägre tryck än jag brukar. Resultatet är inte riktigt lika vasst som OOTB (Masakage), men är ändå väldigt nöjd med skärpan. Nu får jag bara hoppas jag har fått bort tillräckligt med råegg så kniven håller skärpan ett litet tag.
Tack för alla tipsen! Får köpa mig lite balsaträ för strigling. Använder du någon spray eller liknande på den?
Nu är slipningen rolig igen. Fruktansvärt frusterande när man står i över en timme och kniven bara känns slö.
|
|