|
Post by limpet on Sept 6, 2014 21:15:42 GMT 1
Edit: Ändrade rubriken på tråden då detta verkar bli en allmän tipstråd för filmer. Som jag skrev i någon annan tråd har jag ett intresse för film och hemmabio. Nu har visserligen detta fått stå tillbaka en hel del, främst ekonomiskt, p g a mitt växande intresse för köksknivar. Om ni är intresserade så loggar jag de filmer jag sett på Filmtipset under användarnamnet "jingoo". nyheter24.se/filmtipset/yourpage.cgi?member=9078Brukar ofta skriva en kort kommentar om filmen också. Lite deprimerande att mitt snittbetyg ligger på 2.83. Ju mer film jag ser desto mer kräsen blir jag. Många filmer jag har satt högt betyg på baseras nog till viss del på nostalgi. Så som jag sätter betyg så är min trea ganska bred och rätt genre-orienterad, t ex att en action kan få en trea trots infantil handling för att den ändå är underhållande action. Filmer som lyfter sig över detta "brus" av helt ok/godkända filmer får en fyra, och mästerverken får en femma. Jag tar gärna emot tips på filmer, men helst icke-mainstream eller gamla klassiker. Moderna Hollywood-filmer kommer jag se så småningom ändå. Tittar man på min sida på Filmtipset ser man att min senaste fyra går till Perfect SenseApokalyptiskt drama från 2011 med Ewan McGregor och Eva Green. En kock och en forskare förälskar sig i varandra medan en epidemi utbryter som berövar människor deras sinnesintryck. Det är alltså våra fem sinnen det handlar om. Intressant skildring av hur vi människor hanterar förlusten av dom. Hur driver man t ex en restaurang för gäster som helt har tappat sitt smaksinne? En vacker, fascinerande och melankolisk film som fastnade i mitt minne. Det är ganska lågbudget men ändå bra och gripande. Såg den på svensk Hyr-DVD, men väntar nu på att en import-BD från Tyskland ska komma hem för att utöka min filmsamling.
|
|
|
Filmtips
Sept 9, 2014 20:00:12 GMT 1
via mobile
Post by pankreatit2 on Sept 9, 2014 20:00:12 GMT 1
Lät som en bra story. Om man gillar anime för vuxna så är graves of the firefly ett tipps. Bra men sorglig till tusen. Annars har jag mest sett mediokra filmer på sistone.
|
|
|
Post by Chutotoro (Reine) on Sept 10, 2014 19:22:35 GMT 1
Kul tråd eftersom jag också är filmälskare Vi verkar ha liknande smak, och jag ska ta en rejäl titt genom dina kommentarer Jag hade en liknande ide för ett tag sedan om att försöka få en överblick över vilka filmer jag sett, och vad jag tycker om dom. Problemet kommer när man sitter där och ska komma ihåg vilka tusentals filmer man sett, haha. Ingen direkt överraskning att jag kom ungefär 5 filmer in och slutade sen ;D Ska dock försöka slutför projektet nån dag/år. Här är början. På engelska dock... docs.google.com/spreadsheets/d/1nwZhwkFxdxreDLMUrl-VmyATeEsCIX3YMgfRB6xKP8Y/edit#gid=0
|
|
|
Post by limpet on Sept 11, 2014 13:57:55 GMT 1
Lät som en bra story. Om man gillar anime för vuxna så är graves of the firefly ett tipps. Bra men sorglig till tusen. Annars har jag mest sett mediokra filmer på sistone. Grave of the Fireflies har jag hemma, men jag har bara sett den en gång. Då var jag tvungen att pausa mitt i för att den var så himla sorglig. Men den är väldigt bra, ett mästerverk.
|
|
|
Post by limpet on Sept 11, 2014 14:07:46 GMT 1
Kul tråd eftersom jag också är filmälskare Vi verkar ha liknande smak, och jag ska ta en rejäl titt genom dina kommentarer Jag hade en liknande ide för ett tag sedan om att försöka få en överblick över vilka filmer jag sett, och vad jag tycker om dom. Problemet kommer när man sitter där och ska komma ihåg vilka tusentals filmer man sett, haha. Ingen direkt överraskning att jag kom ungefär 5 filmer in och slutade sen ;D Ska dock försöka slutför projektet nån dag/år. Här är början. På engelska dock... docs.google.com/spreadsheets/d/1nwZhwkFxdxreDLMUrl-VmyATeEsCIX3YMgfRB6xKP8Y/edit#gid=0Att som du försöka gradera filmer så finkornigt med betyget 0-100 känns väldigt svårt. Jag tycker Filmtipset funkar väldigt bra. Ibland sitter man med gränsfall och hade önskat betyg 1-10, men för det mesta funkar det. Det är dock svårt att jämföra min 3:a med någon annans 3:a då definitionen av det betyget kan variera. För mig är skalan: 1. Värdelös. Irriterande dålig. 2. Underkänd. Vill helst inte se igen. 3. Godkänd/ok/bra. Kan tänka mig att se den igen. 4. Mycket bra. 5. Mästerverk. Jag gillar att Filmtipset visar fördelningen av betyg. Man kan också exportera en användares betyglista till Excel. Till slut gör ju Filmtipset skäl för sitt namn, nämligen att den gissar vad den tror du kommer sätta i betyg på en film. Den kollar vilka filmer du gillar och kollar vad andra användare som verkar gilla det du gillar tycker om filmen. Statistik liksom. Nu var det slut på reklam för Filmtipset.
|
|
|
Post by Chutotoro (Reine) on Sept 11, 2014 17:12:10 GMT 1
Jo det kan vara lite lurigt ibland, men jag tycker ändå det är rätt kul med 100-gradig skala Annars verkar filmtipset bra för att hitta just tips på.
|
|
|
Post by Chutotoro (Reine) on Sept 11, 2014 17:15:51 GMT 1
Lät som en bra story. Om man gillar anime för vuxna så är graves of the firefly ett tipps. Bra men sorglig till tusen. Annars har jag mest sett mediokra filmer på sistone. Grave of the Fireflies har jag hemma, men jag har bara sett den en gång. Då var jag tvungen att pausa mitt i för att den var så himla sorglig. Men den är väldigt bra, ett mästerverk. En av mina absolut favorit-animes (eller till och med favorit-filmer punkt!). Det är bara Princess Mononoke och Whisper of the heart (Som kommer som nummer 2 på mina favoritfilmer genom tiderna totalt sett! ) som jag gillar mer. Ni kan ju ha kul o gissa min favoritfilm nummer 1 om ni vill, hehe Jag har haft samma i över 10 år nu!
|
|
|
Filmtips
Sept 11, 2014 18:50:58 GMT 1
via mobile
Post by pankreatit2 on Sept 11, 2014 18:50:58 GMT 1
Grave of the Fireflies har jag hemma, men jag har bara sett den en gång. Då var jag tvungen att pausa mitt i för att den var så himla sorglig. Men den är väldigt bra, ett mästerverk. En av mina absolut favorit-animes (eller till och med favorit-filmer punkt!). Det är bara Princess Mononoke och Whisper of the heart (Som kommer som nummer 2 på mina favoritfilmer genom tiderna totalt sett! ) som jag gillar mer. Ni kan ju ha kul o gissa min favoritfilm nummer 1 om ni vill, hehe Jag har haft samma i över 10 år nu! Haha, gissade du skulle gilla den.;-) Kan det vara min granne totoro eller varför inte spiritid away som knycker förstingen? Miyazaki håller väldigt hög klass rakt igenom. Annars gillar jag även Akira mm.
|
|
|
Post by limpet on Sept 11, 2014 19:28:12 GMT 1
Chutotoro = den lilla blå totoron To-to-to-to-tooo-ro...! Såg för övrigt nyligen om just Princess Mononoke & Whisper of the Heart, men denna gång i HD på Blu-ray. Mononoke var bättre och snyggare än jag minns (kan bero på den större bilden jag har idag), men Whisper var lite sämre (charmar mig inte riktigt som förr). Betyg 5 respektive 4. Min favorit-Miyazaki är annars Porco Rosso. Har precis fått in den på Blu-ray den med, så jag kanske ser den i helgen.
|
|
|
Post by limpet on Sept 11, 2014 21:52:51 GMT 1
Hum, får en känsla av att japansk film är poppis på detta forum så har ni ännu inte sett den här, se den!
Lady Snowblood Meiko Kaji har alltid enorm utstrålning och den här är den bästa av hennes filmer jag sett. Stor inspirationskälla till Tarantinos Kill Bill. Mitt betyg: 4. Hade blivit högsta betyg om den inte hade tappat lite tempo i sista akten.
|
|
|
Post by Chutotoro (Reine) on Sept 11, 2014 21:55:12 GMT 1
Whisper of the heart är väldigt subtil och plain jämfört med de flesta andra. Men det är just det vardagliga, och att hitta det fina i det som gör den så underbar Nej filmen på plats nummer 1 är ingen anime. Det är bara Whisper of the heart som ligger på topp 10 bland "alla-filmer-någonsin-topplistan"
|
|
|
Post by Chutotoro (Reine) on Sept 11, 2014 22:05:09 GMT 1
Hum, får en känsla av att japansk film är poppis på detta forum så har ni ännu inte sett den här, se den! Lady SnowbloodMeiko Kaji har alltid enorm utstrålning och den här är den bästa av hennes filmer jag sett. Stor inspirationskälla till Tarantinos Kill Bill. Mitt betyg: 4. Hade blivit högsta betyg om den inte hade tappat lite tempo i sista akten. Har velat se den ett tag men aldrig kommit till skott! Kill Bill 1 o 2 är ju underbara. Jag gillar det mesta inom asiatisk film, men koreansk ligger mig extra varmt om hjärtat för närvarande. Om ni inte sett "chaser", "the yellow sea" eller "memories of murder" eller "Sympathy For Mr. Vengeance" så har ni en lycklig tid framför er Sen finns det ju såklart andra typer är thrillers/action ;D "Castaway on the moon" är en riktigt hjärtevärmande romantisk film om två udda personer. "Host" är en riktigt kul monsterfilm med den där sjuka koreanska humorn i sig (lite överdriven och skrikig på ett roligt sätt!).
|
|
|
Post by Chutotoro (Reine) on Sept 11, 2014 22:11:21 GMT 1
Glömde nämna en av mina favorit-hong kong-regissörer Johnny Too! Han har gjort både bra och mindre bra, men några guldkorn är (om man gillar lättsam action i stil med john woo, fast lite mer lättsamt, polerat och roligt) "Full time killer", "Breaking news" och "Mad detective". Hans "Throw Down" är lite lugnare och allvarligare, men minst lika bra!
|
|
|
Post by limpet on Sept 11, 2014 22:45:24 GMT 1
Jag gillar det mesta inom asiatisk film, men koreansk ligger mig extra varmt om hjärtat för närvarande. Om ni inte sett "chaser", "the yellow sea" eller "memories of murder" eller "Sympathy For Mr. Vengeance" så har ni en lycklig tid framför er Sen finns det ju såklart andra typer är thrillers/action ;D "Castaway on the moon" är en riktigt hjärtevärmande romantisk film om två udda personer. "Host" är en riktigt kul monsterfilm med den där sjuka koreanska humorn i sig (lite överdriven och skrikig på ett roligt sätt!). Hum, var tvungen att söka lite på Filmtipset för att komma ihåg... Några av filmerna du nämner har jag sett, men inte alla. Jag tycker koreanska filmer om seriemördare ibland kan bli lite väl brutala för min smak. Så var t ex fallet med "The Chaser" som jag sågade och gav en etta i betyg. Inte min smak. "Sympathy..." (Hämnarens resa) hade jag kanske för höga förväntningar på. Gillade den inte riktigt. Däremot tycker jag mycket om Park Chan-wooks andra koreanska filmer jag sett: "Old Boy", "Lady Vengeance" och urcharmiga "I'm a Cyborg, But That's Ok". Hans amerikanska film "Stoker" var dock mest en tråkig stilövning tyckte jag. Ett par andra koreanska filmer jag gillar som jag kommer på just nu är "A Tale of Two Sisters" (rysare) och "Arahan" (martial arts/actionkomedi). Arahans första actionscen är väldigt rolig. Se klippet nedan och spola fram till 5:45. Gillar hur tjejen lite halvslappt sparkar den flyende motorcykelsnubben i ryggen.
|
|
|
Post by mickejohansson on Sept 11, 2014 23:34:32 GMT 1
Jag vill slå ett slag för From Up on Poppy Hill och summer wars. Den första är ghibli.
|
|
|
Post by mickejohansson on Sept 12, 2014 0:00:28 GMT 1
Jag har för mig att jag gillade blue sky rätt skarpt. Det är en japansk drama med vuxeninslag.
|
|
|
Post by limpet on Sept 12, 2014 10:10:19 GMT 1
Jag vill slå ett slag för From Up on Poppy Hill och summer wars. Den första är ghibli. Ah. Smaken är som baken. Försökte se "Uppe på Vallmokullen" men gav upp då jag tyckte den var för tråkig och stereotypisk. Mer av en ungdomsfilm tyckte jag. "Summer Wars" var underhållande, men jag tycker Hosodas tidigare film "The Girl Who Lept Through Time" var mycket bättre.
|
|
|
Post by Chutotoro (Reine) on Sept 12, 2014 15:46:10 GMT 1
Hur kan du ge chaser en etta? ;DD Nä klart man har oliak smak, men jag tycker nästan det är en av de bästa koreanska jag någonsin sett! Den är lite annorlunda, men samtidigt väldigt neutral på nåt konstigt vis. Lättsedd även om den är ganska extrem. Mördaren är såklart helt knäpp, men han spelar så normal och trevlig så bra så det blir kusligt :> Sen är ju såklart slutet helt knäckande, på alla sätt.
Har sett im a cyborg och gillade den lite, men inte så värst. Old boy är ju en ruskig klassiker! Däremot Lady vengeance tyckte jag nog minst om i triologin.
Up on poppy hill har jag faktiskt inte sett än, och inte heller ponyo! Sen hans son har ju gjort ett par filmer också som verkar rätt ok. Har en del att kolla ikapp ^^. SUmmer wars har jag inte hört nåt om, men däremot girl who lept through time är på min "to watch"-list.
|
|
|
Post by limpet on Sept 13, 2014 21:53:24 GMT 1
Jag gillar scifi och är kanske lite extra svag för berättelser om androider som försöker bli mänskliga. Därför gillade jag The MachineScifi/Thriller från 2013 med Toby Stephens och Caity Lotz. Handlingen kretsar kring militärt finansierad forskning om implantat och artificiell intelligens. Mycket bra stämning och väl avvägda visuella effekter, med tanke på att filmen har ganska låg budget. Jag tycker det saknas en starkare handling för att ge den ett högt betyg, men en stark trea får den i alla fall. Mysig retro-musik har den också. Länkar till ett klipp gjort av ett fan. Det visas en del action, men detta är övervägande en thriller. Caity Lotz är väldigt imponerande som "replikant", både skådespelarmässigt och fysiskt. Väldigt GITS-inspirerad skapelsescen för övrigt.
|
|
|
Post by pankreatit2 on Sept 15, 2014 19:33:55 GMT 1
Pfft.. Indisk film ska det vara om man vill ha action! Endhiran närmare bestämt. Om man inte vill kolla hela filmen duger den här senen rätt bra för att sopa mattan med... ja allt tror jag! Indiska matrix! Spana in magsugarna vid 0:50, ajaj!
|
|
|
Post by Chutotoro (Reine) on Sept 16, 2014 20:29:09 GMT 1
Såg precis klart på Perfect sense som du tipsade om. Älskar alla typer av epidemi och katastrof-filmer Den här var mer poesi än handling, så lite annorlunda mot den vanliga varianten. Mycket bra var den iaf
|
|
|
Post by Chutotoro (Reine) on Sept 16, 2014 20:29:48 GMT 1
Pfft.. Indisk film ska det vara om man vill ha action! Endhiran närmare bestämt. Om man inte vill kolla hela filmen duger den här senen rätt bra för att sopa mattan med... ja allt tror jag! Indiska matrix! Spana in magsugarna vid 0:50, ajaj! Haha, nice Har du sett hela filmerna?
|
|
|
Post by pankreatit2 on Sept 17, 2014 20:26:40 GMT 1
Haha, började kolla - men nej orkade inte riktigt med. Tror nog att slumdog millionaire är den enda indiska film jag sett faktiskt.
|
|
|
Post by limpet on Sept 17, 2014 20:59:27 GMT 1
Kul B-action, det där indiska, men ska jag vara ärlig orkade jag inte ta mig igenom hela youtube-klippen. Slumdog Millionaire är för övrigt en av dom mest överskattade filmerna, enligt mig. Men det kan bero på att jag hade Guds Stad för färskt i minnet och Slumdog i jämförelse kändes som en fjantig barnfilm. Apropå B-action: jag är inte mycket för splatter, men jag köpte några japan-splatter på ren chans och detta var väl den enda jag tyckte var värd att behålla: "Vampire Girl vs Frankenstein Girl". Fruktansvärt ojämn, men den hade några riktigt roliga scener, som vampyrscenen nedan. Varning för blod. Ser väl ut ungefär såhär när jag skär mig på knivarna hemma i köket.
|
|
|
Post by limpet on Nov 5, 2014 22:02:03 GMT 1
Såg precis klart på Perfect sense som du tipsade om. Älskar alla typer av epidemi och katastrof-filmer Den här var mer poesi än handling, så lite annorlunda mot den vanliga varianten. Mycket bra var den iaf Kul! Hade missat detta inlägg. Och som jag skrev i musiktråden så är jag tyvärr bättre på att ge tips än att ta emot, så jag har faktiskt inte själv sett något som någon annan tipsat om här ännu. Borde bli bättre på det...
|
|
|
Post by Chutotoro (Reine) on Nov 6, 2014 4:01:43 GMT 1
Det är lugnt, jag kommer fortsätta tipsa iaf ;D Just nu är jag riktigt sugen på att se "interstellar" som går upp på bio nu. Nolans senaste Även en ny film som heter "Nightcrawler" verkar nice. (Såg prisoners nyss och blev sugen på en till med jake gyllenhaal! Prisoners var mycket bättre än jag trodde, och påminde en hel del om "ett avsnitt av true detective", hehe! Även inslag av koreanska thrills kändes det som.). Ikväll såg jag även "Boyhood" och har inte riktigt smält intrycken än. En ganska odramatisk uppväxtskildring and en pojke och hans familj i texas från 5-17 år ungefär, fördelat på nästan 3 timmars film! Kan verka långt för en film där det inte händer så mycket, men tiden flög förbi och sista timmen ville jag aldrig att den skulle ta slut Bra betyg antar jag på ett sätt.
|
|
|
Post by limpet on Nov 30, 2014 0:05:43 GMT 1
Gillar ni Joss Whedons TV-serier så får ni inte missa detta. Men är ni riktiga fans har ni säkert redan sett den. Hursomhelst, jag upptäckte den ganska sent för kanske ett och ett halvt år sedan då jag såg den på Netflix. Den har försvunnit nu från svenska Netflix, men jag såg till att köpa den på import-BD istället. Där är filmen dessutom textad, vilket är extra bra under de sånger där de sjunger i stämmor med olika texter. Sånger? Ja, jag pratar alltså om den lilla musikalen Dr Horrible's Sing-Along Blog. En liten pärla av Joss Whedon på drygt 40 minuter som handlar om den onde forskaren Dr Horribles planer att ta över världen. Första steget på vägen dit är att komma in i prestigefyllda Evil League of Evil. För att göra det behöver han lyckas med ett uppseendeväckande brott, helst utan att stöta ihop med sin ärke-nemesis, superhjälten Captain Hammer. Men samtidigt som Dr Horrible smider sina planer brottas hans civila jag, Billy, med sin blyghet för att börja prata med den söta flickan Penny han har träffat på tvättomaten. Om ni har sett musikal-avsnittet i tv-serien Buffy the Vampire Slayer så vet ni att Joss Whedon kan detta. Han spelade in Dr Horrible på fritiden med sina kompisar. Som sagt, en liten pärla, och med ett imponerande slut. Om ni inte har sett den, undvik spoilers i t ex kommentarer på Youtube. Apropå det, här är ett sångklipp från tuben:
|
|
|
Post by Chutotoro (Reine) on Dec 7, 2014 18:47:16 GMT 1
Gillar klassiker, så har varit sugen på att se the great gatsby ett tag nu. Framförallt för att jag inte läst boken och den ska ju vara riktigt bra Hade ingen aning om vad historien handlade om, och det är nog en fördel när man går in i klassiker! Blev helt tagen av filmen, men framförallt av själva historien den berättar. Förstår varför den är så omtyckt nu! Ett mästerverk i all sin enkelhet. Själva kärnan i historien är mycket enkel och fin, och anledningen till att det blir så bra är att de döljer den kärnan så bra i massa prakt och fluff på ett medvetet och effektivt sätt. www.imdb.com/title/tt1343092/?ref_=nv_sr_1
|
|
|
Post by limpet on Dec 26, 2014 23:53:11 GMT 1
Då jag har sett en hel del film och ofta tycker nyproducerade filmer serverar gammal skåpmat, så har jag mer & mer börjat titta på äldre filmer. Även stumfilmer slinker ned, något jag för kanske 15 år sedan aldrig hade trott. Mitt tips denna gång är Spione av Fritz Lang från 1928. Citerar mig själv på filmtipset där jag ger den 4 av 5 i betyg: Lågbudget Fritz Lang, men bra stämning. Lite utdragen och med en ganska virrig intrig, men filmen lyfts av att scenerna är så bra i sig själva. Gerda Maurus har en grym karisma. Filmen finns utgiven av Masters of Cinema på blu-ray. Jag har sett en handfull stumfilmer från MoC på blu-ray och alla har mycket bra bild, särskilt med tanke på att filmerna är 80-90 år gamla. Som sagt, Spione har ingen superhandling, men stämningen tycker jag är mycket bra och jag gillar alla mysiga spionprylar som används. Skådespelarna spelar över såklart, men dom har stor karisma. Det finns mycket bra kemi mellan de två spionerna agent 326 och Sonja, spelade av Willy Fritsch och Gerda Maurus. Och Fritz Langs regi levererar som vanligt mycket snygga bildlösningar, design och klipp. Jag har letat efter filmen sedan jag såg denna fina musikvideo ihopklippt av Anja Plaschg (aka Soap&Skin).
|
|
|
Post by Chutotoro (Reine) on Dec 27, 2014 5:04:47 GMT 1
Skön video helt klart Vet inte om jag är redo för en stumfilm dock. Får se i framtiden. Såg Finchers nya "Gone Girl" för ett tag sedan förresten. Älskar alltid hans filmer och den här var ingen undantag. Först så hade jag problem med sista 1/4 av filmen! Men efter en hel del grubblande och efterforskande har jag nu förlikat mig även med slutet och filmen är komplett för mig. Kanske inte hans bästa, men det känns ju omänskligt att prestera nuförtiden. Mycket bra i vilket fall och den fick mig att tänka en hel del på både hans tidigare filmer och även andra, som tex Revolutionary Road. Jag skulle inte kolla på trailern om ni verkligen vill njuta av den, men den är inte lika avslöjande som vissa är. När jag kollade på trailern nu fick jag de där härliga Fincher-rysningarna tillbaka dock, hehe ^^.
|
|