|
Post by limpet on Feb 16, 2014 1:12:36 GMT 1
En tråd för att diskutera knivar från Shiro Kamo. Jag har några knivar av det märket. Än så länge är jag mest förtjust i varianten Carbon Damascus. Har tagit mått och bilder på Shiro Kamo Carbon Damascus Gyuto 240. Blad: Aogami #2 med reaktiv cladding/damascus. Skaft: Red sandalwood med bolster av pakka-trä. Skaftets längd, bredd och höjd: 132 mm, 21.2 mm, 26.3 mm Tjocklek på bladet mätt uppe i ryggen på fyra olika ställen Ut från skaftet: 3.7 mm Ovanför hälen: 3.05 mm Mitt på kniven: 1.85 mm Ett par centimeter från spetsen: 1.7 mm Bladets höjd vid hälen: 53 mm Hals: ca 15 mm Bladlängd efter hals: ca 240 mm Vikt: 180 gram. Här finns fler bilderTog också ett foto med några andra gyuto jag har med samma längd, som en jämförelse. Det här är i mitt tycke en bra kniv. Den är vass och har inga problem att glida genom ingredienser. Mätte kanske halsen lite slarvigt, för den både ser ut och känns lite extra lång. Bekvämt handtag med en tydlig D-form. Profilen på bladet är ganska flack och bladet är över 5 cm högt så den passar bra för att hacka lite större råvaror. Edit: Lade till vikt. Edit: Fet text på knivnamnet. Edit: Bifogade en bild i inlägget så att det blir tydligare vilken sorts kniv det handlar om. Edit: Damascus-claddingen verkar vara reaktiv.
|
|
|
Post by limpet on Feb 17, 2014 16:26:19 GMT 1
Som jag skrev i senaste-köp-tråden fick jag precis hem en Shiro Kamo Nakiri 165 i serien Limited Edition med stålet Aogami #2. Valde normalblank finish då spegelblank inte kändes värt pengarna och det skulle bara bli en massa repor att reta sig på. Nu visade det sig att normalblank ända var rätt blank, tycker jag. Kommer inte rabbla full specifikation nu utan ville bara berätta att jag använde den för första gången idag. Funkade mycket bra, den är tunn och vass som en Nakiri ska vara. Det var inga som helst problem med horisontella snitt i en lök och att sedan hacka upp den. Tomaterna jag hade var ganska tuffa med segt, hårt skal och där saknade kanske slipningen OOTB lite bett. Eggen kanske är lite för polerad men det var egentligen inget stort problem. Intressant var att claddingen var reaktiv. Faktum är att bladet som helhet reagerade rätt starkt på den halva rödlök, två tomater och halva gurka jag skar upp. Kanske inte skulle ha tagit löken först, men, men. Märkte ingen missfärgning på maten. Jag gillar patina och ser det som en del av charmen med kolstål så detta gillade jag. Här är några bilderEdit: Fet text på knivnamnet.
|
|
|
Post by limpet on Apr 28, 2014 22:28:41 GMT 1
Har nu tagit mått och bilder på Shiro Kamo Black Dragon Gyuto 240. Blad: Aogami #2 med reaktiv cladding/kurouchi. Skaft: Red sandalwood med bolster av pakka-trä. Skaftets längd, bredd och höjd: 132 mm, 20.3 mm, 26.3 mm Tjocklek på bladet mätt uppe i ryggen på fyra olika ställen Ut från skaftet: 3.5 mm Ovanför hälen: 3.2 mm Mitt på kniven: 2.5 mm Ett par centimeter från spetsen: 1.7 mm Bladets höjd vid hälen: 53 mm Hals: ca 15 mm Bladlängd efter hals: ca 240 mm Vikt: 200 gram. Här finns fler bilderTog också ett foto med några andra gyuto jag har med samma längd, som en jämförelse. Till formen är den nästan identisk med Carbon Damascus-varianten. Den verkar aningens tjockare över ryggen och väger 20 g mer, men det kanske kan vara olika från individ till individ. Kniven har en kurouchi-finish med en slags blästrad övergång ned mot eggen. Kurouchin har en matt finish som det gärna fastnar fettfläckar på. Faktum är att kniven kom med något som liknar fettfläckar som jag inte får bort. Det är inget jag stör mig sådär jättemycket på, då jag tycker den här rustika kolstål-stilen kan ta lite skavanker. Det syns tydligt på en av bilderna att claddingen är reaktiv. Patinan blir extra tydlig på den blästrade delen, men jag har läst någonstans att färger från råvaror lättare fastnar på sådana här sträva ytor. OOTB-skärpa på eggen är ok och kniven skär nästan lika bra som Carbon Damascus-varianten. Den tycks tyvärr ha en del friktionsproblem. Extra tydligt blir det för tjockare, hårda råvaror där knivens finish (och eventuellt geometri?) skapar så hög friktion att kniven kan fastna. När det gäller att skära stora, tjocka morötter på längden har kniven faktiskt fastnat samtliga 2 eller 3 gånger jag har gjort ett försök (se en av bilderna). Och den fastnade dessutom ordentligt. Det gick inte att komma vidare med en skärande rörelse överhuvudtaget, utan jag var tvungen att pressa på rakt nedåt och trycka mig igenom. Det här med friktionen stör mig så mycket att jag knappt använder den här kniven just nu. Jag har så många andra knivar att använda istället. Jag funderar på att någon gång prova på att slipa bort den där sträva, blästrade delen på bladet och se om det blir bättre. Så för att summera så rekommenderar jag att köpa Shiro Kamo Carbon Damascus-gyuton istället. PS. Kan tillägga att när jag kollade på bilderna så upptäckte jag att den yttersta, yttersta spetsen på knivens häl verkar ha brutits av. Vete tusan när detta har hänt, eller om den alltid har varit avbruten. Nåja.
|
|
|
Post by limpet on Jun 7, 2014 0:11:12 GMT 1
Det var lite diskussion om Black Dragon-gyuton i flashback-tråden. Någon hade lyckats slipa till den så att den skar mycket bättre. Han upplevde inte som att den blästrade delen gav problem med friktion, utan att det var geometrin på bladet som gjorde att kniven liksom nöp sig fast.
|
|
|
Post by limpet on Jun 7, 2014 0:14:09 GMT 1
Efter mitt lilla gnäll om Black Dragon-gyuton, så kommer jag nu med ett mer positivt omdöme om en annan kniv i samma serie. Har nu tagit mått och bilder på Shiro Kamo Black Dragon Kamagata Usuba 165. Blad: Aogami #2 med reaktiv cladding/kurouchi. Skaft: Red sandalwood med bolster av pakka-trä. Skaftets längd, bredd och höjd: 127 mm, 21 mm, 26 mm Tjocklek på bladet mätt uppe i ryggen på fyra olika ställen Ut från skaftet: 4.2 mm Ovanför hälen: 3.3 mm Mitt på kniven: 1.95 mm Ett par centimeter från spetsen: 1.7 mm Bladets höjd vid hälen: 44 mm Hals: ca 15 mm Bladlängd efter hals: ca 165 mm Vikt: 144 gram. Här finns fler bilderDen här kniven kallas alltså för en Usuba, men den är dubbelslipad. I princip är det en låg Nakiri med Kamagata-spets. Fit & finish är densamma som gyuton jag skrev om innan. Samma reaktiva kurouchi med några "fettfläckar" och en slags blästrad övergång ned mot eggen. Hitintills har jag inte lagt märke till att den här kniven "nyper" och fastnar som gyuton. Jag har visserligen inte gett mig på några jättemorötter. Den skär faktiskt väldigt bra. OOTB-skärpan är bland det vassaste jag har köpt, och skärpan har ett bra bett. Detta är en riktig tomatdödare. Jag gillar den här lilla kniven. Jag har inte känt ett större behov av att försöka använda spetsen till något, det är inte så mycket till spets. Istället använder jag den som en Nakiri, men jag får se upp när jag hackar då den som sagt är ganska låg.
|
|
|
Post by Chutotoro (Reine) on Jun 7, 2014 3:12:48 GMT 1
Det är en fin skillnad mellan den här och en santoku Jag gillar formen på den helt klart.
|
|
|
Post by limpet on Jun 8, 2014 21:19:58 GMT 1
Det är en fin skillnad mellan den här och en santoku Jag gillar formen på den helt klart. Jupp. Den flacka profilen längs med eggen tycker jag mest liknar en nakiri, men spetsen ger den lite av en santoku-look. Jag tog ett till foto med några andra knivar som jämförelse. Jag tycker att Santoku generellt har mer spets och mage. Uppifrån och ned: nakiri, kamagata usuba, santoku, santoku.
|
|
|
Post by limpet on Jul 6, 2014 21:14:33 GMT 1
Som jag skrev i senaste-köp-tråden fick jag precis hem en Shiro Kamo Nakiri 165 i serien Limited Edition med stålet Aogami #2. Valde normalblank finish då spegelblank inte kändes värt pengarna och det skulle bara bli en massa repor att reta sig på. Nu visade det sig att normalblank ända var rätt blank, tycker jag. Kommer inte rabbla full specifikation nu utan ville bara berätta att jag använde den för första gången idag. Funkade mycket bra, den är tunn och vass som en Nakiri ska vara. Det var inga som helst problem med horisontella snitt i en lök och att sedan hacka upp den. Tomaterna jag hade var ganska tuffa med segt, hårt skal och där saknade kanske slipningen OOTB lite bett. Eggen kanske är lite för polerad men det var egentligen inget stort problem. Intressant var att claddingen var reaktiv. Faktum är att bladet som helhet reagerade rätt starkt på den halva rödlök, två tomater och halva gurka jag skar upp. Kanske inte skulle ha tagit löken först, men, men. Märkte ingen missfärgning på maten. Jag gillar patina och ser det som en del av charmen med kolstål så detta gillade jag. Nu har jag tagit fler bilder på och mätt upp Shiro Kamo Limited Edition Nakiri 165. Blad: Aogami #2 med reaktiv cladding/halvblank finish. Skaft: Oktagonalt ebenholts med bolster av buffelhorn. Skaftets längd: 127 mm Skaftets bredd och höjd vid skarven mot bolstret: 18.8 mm, 22.6 mm Tjocklek på bladet mätt uppe i ryggen på olika ställen Ovanför hälen: 3.1 mm Mitt på kniven: 2.0 mm Vid spetsen: 1.5 mm Bladets höjd vid hälen: 51 mm Hals: ca 15 mm Bladlängd efter halsen längs ryggen: ca 165 mm Bladlängd längs eggen: ca 155 mm Vikt: 168 gram. Här finns fler bilderEn nakiri med fin fit & finish. Skaftet är oktagonalt och liksom konformat - det ökar i omkrets längre bak. Där bladet går in i skaftet har man tätat med något som påminner om torkad lera*, men det är inget som stör. Skaftet har ett kanji inristat i bakänden. Kniven känns lite tung med tanke på storleken. Jag tror det har mycket att göra med det gedigna skaftet. Som synes på måtten är det bladets rygg som är 165 mm. Eftersom kniven har en rundad spets ned mot eggen så blir själva eggen kortare i längd. Bladet är tunt och kniven skär mycket bra med fin skärpa OOTB. När jag skär tjocka, hårda grönsaker som t ex en kålrot så kan kniven knipa åt lite. Detta är absolut inget stort problem och jag tror det beror på att kniven är så pass tunn med en stor blank yta som kan suga fast lite. Bladet är mycket tunt ut mot eggen. Som jag skrev i det tidigare inlägget så patinerar bladet mycket snabbt. Det är väldigt reaktivt i början men lugnar sedan ned sig. Räkna alltså inte med att få behålla den fina blanka ytan som kniven levereras med. Visserligen syns patinan lite olika mycket beroende på hur ljuset faller in mot bladet. Hursomhelst tycker jag detta är en fin nakiri som fungerar mycket bra. Jag gillar den. *EDIT: Tätningen påminner om lera/keramik till utseendet. Svårt att beskriva. Hursomhelst märker man inte av det. Det håller tätt och smular inte av sig eller något annat störande.
|
|
|
Post by limpet on Jul 26, 2014 19:13:56 GMT 1
En uppdatering när det gäller Black Dragon gyuton: Jag har använt den oftare på sistone och det är faktiskt ingen dålig kniv. Den kan ha lite problem med "nypning" och att klyva en och annan tjock morot, men det händer inte alltid och kan möjligen lösas med en annan skärteknik. Jag har faktiskt hittat något den är bäst på hitintills bland mina knivar: kålrot. Det handlar om när jag skär tunnare skivor. Då fastnar dom lätt på bladet och förstör för nästa skär. Detta händer med de flesta av mina knivar, men inte Black Dragon (gäller även kamagata usuban). Tror det kan ha att göra med att Black Dragon-knivens geometri är så tydligt kilformad och helt platt på sidan upp mot ryggen, medan andra knivar är konvexa eller har en mjukare övergång. Även om bitar fastnar på bladet så är dom inte i vägen för skärningen på samma sätt. Alltså, knivar är olika och har olika styrkor och svagheter. Detta med geometri och slipning på knivar och hur det orsakar/undviker wedging/sticking verkar inte helt enkelt. Här är en tråd på CKTG-forumet där detta diskuteras.
|
|
|
Post by Erik Wikström on Feb 20, 2015 9:07:47 GMT 1
Hej, Jag har 3 knivar från serien White Dragon men jag kan inte finna att man kan hitta fler ute på marknaden eller så har jag bara letat på fel ställen? Är detta sant?
|
|
|
Post by limpet on Feb 20, 2015 20:40:16 GMT 1
Hej, Jag har 3 knivar från serien White Dragon men jag kan inte finna att man kan hitta fler ute på marknaden eller så har jag bara letat på fel ställen? Är detta sant? Jag vet inte säkert, men vissa Shiro Kamo-serier verkar inte vara långlivade. Min gissning är att White Dragon har utgått.
|
|
|
Post by Yan on Mar 31, 2015 22:56:04 GMT 1
Hej jag tänker att köpa en Shiro Kamo Carbon Damascus Gyuto 240 men jag vet ej om det är bättre än goko hamono som du har i album bilder(GOKO W#1). Och jag funderar också på om hur kan man omslipa den här och goko w#1, med (slipsten eller?) och kan man använda vanliga brylstål(inte keramisk eller diamant) till den här för att slipa den lite grann om man inte har stenen. Tack i förväg
|
|
|
Post by Yan on Mar 31, 2015 23:02:20 GMT 1
Dessutom vill jag fråga den viktigaste är mellan Shiro Kamo carbon damascus gyuto 240 och goko 240(som du har i bilderna) vilken är lättare att underhålla(omslipa, brylstål bla bla bla) Tack så mycket
|
|
|
Post by limpet on Apr 1, 2015 18:33:47 GMT 1
Hej jag tänker att köpa en Shiro Kamo Carbon Damascus Gyuto 240 men jag vet ej om det är bättre än goko hamono som du har i album bilder(GOKO W#1). Och jag funderar också på om hur kan man omslipa den här och goko w#1, med (slipsten eller?) och kan man använda vanliga brylstål(inte keramisk eller diamant) till den här för att slipa den lite grann om man inte har stenen. Tack i förväg Dessutom vill jag fråga den viktigaste är mellan Shiro Kamo carbon damascus gyuto 240 och goko 240(som du har i bilderna) vilken är lättare att underhålla(omslipa, brylstål bla bla bla) Tack så mycket Jag klipp-och-klistrar lite från ett inlägg jag gjorde i en annan tråd och bygger vidare på det. GokoRustik stil med sin nashiji-finish. Mycket bra skärpa direkt ut ur lådan. Stålet är shirogami #1 som är väldigt enkelt att slipa. För Goko är det bara härdat till HRC 60 vilket gör att kniven kan tappa den yttersta superskärpan relativt snabbt, men den är väldigt tacksam att göra en touch up på. Kappan är gjord av rostfritt stål vilket betyder att kniven inte är lika reaktiv som de andra. Mina Goko-knivar får sakta en mörkare färg på kärnstålet. Finns två typer av handtag, där jag rekommenderar det med buffelhorn, för plastbolster känns ganska billigt. Shiro Kamo Carbon DamascusDamaskus-finishen gör att denna kniv till en början kanske inte ter sig lika rustik som de andra. Dock patinerar bladet ganska snabbt, även upp på damaskus-kappan. Arogami #2, helt ok slipad direkt ur lådan. ProfilNu kommer personliga preferenser in. Profilen är alltså hur bladet ser ut från sidan, t ex hur lång den flacka biten av eggen är från hälen och hur eggen kurvar upp och möter spetsen. Detsamma gäller hur mycket ryggpartiet kurvar ned och möter spetsen. En flack profil passar bäst för olika typer av lift cuts där man håller bladet parallellt med brädan, då spetsen på kniven hamnar nära brädan. Har eggen mer kurva så hamnar spetsen högre upp och det gör det enklare att "rocka" där främre delen av bladet har ständig kontakt med brädan. Min uppfattning är Goko och Shiro Kamo har liknande profil. Shiro Kamo har aningens mer kurva i eggen, medan Gokon har lite spetsigare spets. Gokons ryggparti går liksom ned en aning och möter upp eggen. Shiro Kamons profil känns lite bulligare. GeometriSkulle vilja påstår att Goko och Shiro Kamo Carbon Damascus har en liknande, lätt konvex geometri. Handgjorda knivar = små avvikelser kan förekommaDetta gäller särskilt Gokon. Om du har särskilda preferenser på t ex profil så kan det vara en fördel att kunna ta dig till Cleancuts butik och jämföra flera exemplar med varandra där. Underhåll/slipningBägge knivarna är i kolstål, men Gokon är lite lättare att underhålla då den har rostfri kappa. Shiro Kamo Carbon Damascus är mer reaktiv och det kommer skapas patina även upp på damaskus-mönstret. Bägge knivarna måste torkas av direkt efter användning, men risken för rost minskar såklart för Gokon. När det gäller underhåll av eggen så funkar det med touch ups med japanska slipstenar (vattenstenar), striglar/stroppar, keramiska brynen eller t ex Sharpmaker (som är en form av keramiska brynen). Brynstavar av stål (brynstål) ska inte användas på japanska knivar. Japanska knivar har så hårt stål att det mjukare brynstålet bara skadar kniven. När eggen inte längre blir vassare av dessa touch ups måste en ny egg slipas fram och detta görs bäst med vattenstenar, även om en Sharpmaker kan fungera ok. Gokon är i mitt tycke lättast att slipa av dessa två knivar, men den tappar också skärpan fortare än Shiro Kamon. Å andra sidan ger det mer tillfällen att öva på sin slipning. Att optimera på tid som kniven håller skärpan tycker jag känns mer viktigt för dom som jobbar som kockar och kör långa pass.
|
|
|
Post by yanjj on Apr 1, 2015 18:55:54 GMT 1
Tack så mycket. Jag undrar lite mer också om shiro kamo damascus är lika lätt att slipa med keramisk brylstål som Goko pga jag kan kanske skaffa mig en keramisk brylstål(från zwilling kanske pga det är nära där jag bor och jag tror att det funka väl med vilken keramisk brylstål som helst?) för att slippa den på jobbet(jag är elever inom restaurang skolan) och sten. Men jag har sett på cleancut och de har dubbelsidig sten tror du att en dubbelsidig sten(Ohishi #1000 ,# 3000) funka bra?
|
|
|
Post by robin on Apr 1, 2015 19:02:00 GMT 1
Jag använder själv inte brynstål (föredrar balsastrigel för touch-up) men jag tror det ska gå. Beroende på stålens hårdhet givetvis som limpet skrev. Jag såg iaf den här videon för ett tag sen och kramers zwillingknivar är väl kring 63 hrc har jag för mig.
|
|
|
Post by yanjj on Apr 1, 2015 19:09:15 GMT 1
Jag använder själv inte brynstål (föredrar balsastrigel för touch-up) men jag tror det ska gå. Beroende på stålens hårdhet givetvis som limpet skrev. Jag såg iaf den här videon för ett tag sen och kramers zwillingknivar är väl kring 63 hrc har jag för mig.
Tack så mycket för införmationen för jag undra mycket mer om att underhålla kniven(jag är mycket försiktig med kniv men det är min första gången som jag kommer att äga sånt bra kniv) Enligt Limpet då är de här 2 knivar är lika bra så jag tror det kommer beror på mycket mer om underhåll och hållbarhet som jag tänker mig.
|
|
|
Post by limpet on Apr 1, 2015 21:35:30 GMT 1
Om man gillar Gokons utseende så förespråkar jag gärna den som en bra nybörjarkniv när det gäller kolstål. Prisvärd, lättslipad, rostfri kappa, riktigt vass direkt ur lådan. Inte superhård med sina HRC 60, men man kan slipa den ruggigt vass, antagligen tack vare att det är shirogami #1. Den enda nackdelen med den som jag ser det är som sagt att den tappar den den yttersta skärpan rätt snabbt. Misstänker att om man jobbar med den flera timmar varje dag så krävs en touch up minst en gång per dag, men jag är osäker då jag bara är hemmakock med alldeles för många knivar så jag har svårt att uppskatta hur länge eggen håller i effektiv tid.
|
|
|
Post by yanjj on Apr 1, 2015 21:54:18 GMT 1
Om man gillar Gokons utseende så förespråkar jag gärna den som en bra nybörjarkniv när det gäller kolstål. Prisvärd, lättslipad, rostfri kappa, riktigt vass direkt ur lådan. Inte superhård med sina HRC 60, men man kan slipa den ruggigt vass, antagligen tack vare att det är shirogami #1. Den enda nackdelen med den som jag ser det är som sagt att den tappar den den yttersta skärpan rätt snabbt. Misstänker att om man jobbar med den flera timmar varje dag så krävs en touch up minst en gång per dag, men jag är osäker då jag bara är hemmakock med alldeles för många knivar så jag har svårt att uppskatta hur länge eggen håller i effektiv tid. Okej Tack så mycket jag tror det kommer att bli goko och ska försöka skaffa dubbelsidig slipsten och keramisk brynstål(för touch up på jobbet).
|
|
|
Post by limpet on Apr 1, 2015 22:00:43 GMT 1
Om man gillar Gokons utseende så förespråkar jag gärna den som en bra nybörjarkniv när det gäller kolstål. Prisvärd, lättslipad, rostfri kappa, riktigt vass direkt ur lådan. Inte superhård med sina HRC 60, men man kan slipa den ruggigt vass, antagligen tack vare att det är shirogami #1. Den enda nackdelen med den som jag ser det är som sagt att den tappar den den yttersta skärpan rätt snabbt. Misstänker att om man jobbar med den flera timmar varje dag så krävs en touch up minst en gång per dag, men jag är osäker då jag bara är hemmakock med alldeles för många knivar så jag har svårt att uppskatta hur länge eggen håller i effektiv tid. Okej Tack så mycket jag tror det kommer att bli goko och ska försöka skaffa dubbelsidig slipsten och keramisk brynstål(för touch up på jobbet). Lycka till! Var väldigt lätt på handen med med det keramiska stålet. Och när du börjar använda din sten så kommer det till en början räcka långt att använda sidan med högst grit (t ex 3000) eftersom Gokon är så lättslipad och vass direkt ur lådan.
|
|